tisdag 9 september 2014

Skriftliga omdömen och beslag av mobiler skapar studiero



Det är rätt att Jan Björklund och Alliansregeringen ger stöd åt de förslag som Metta Fjelkner presenterade i dag om att skapa arbetsro i skolan.

Fjelkner föreslår att införa ordningsomdömen i högstadiet och på gymnasiet. Andra förslag är bl.a. annat att ge lärare rätt att stoppa mobiler och annan störande utrustning inför lektionerna. Fjelkner vill också se över skollagen när det gäller skolornas ansvar (både för enheter i alternativ drift som för de i offentlig drift) när det gäller uppsökande skolhälsa särskilt för elever med särskilda behov och se över skollagen när det gäller att hålla kvar elever för kvarsittning.


Regeringens utredare Metta Fjelkner
f.d. Förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund.

Ett argument för dessa förslag är att både PISA-undersökningen och att OCED har konstaterat att stök, otrygghet och skolk/försenad ankomst utgör mer allvarliga problem i våra skolor än i andra jämförbara länders skolor.

Men det främsta argumentet är naturligtvis att ordningsproblem främst skadar svaga elever och att stök förhindrar elever från icke akademiska hem att påbörja sin klassresa till högre utbildning.

Fjelkner och Björklunds presskonferens

Regeringens pressmeddelande

I ett tidigare blogginlägg har jag skrivit om den svenska skolans grundläggande problem:
Om skolans grundläggande problem


Utbildningsminister Jan Björklund (FP).

Etiketter: Skolan, skopolitik, Grundskolan, Den svenska skolan, Svensk skola, PISA-undersökningen, PISA undersökningen, PISA, OECD, Jan  Björklund, Regeringen, Alliansen, Alliansregeringen, Skolk, Stök, Kvarsittning, Mobiler, Klassrum, Lektioner, Lärare, Lärarnas Riksförbund, Utbildningspolitik, Elevhälsa, Skolhälsa, Kvarsittning, Studiero, Skollagen, Klassresa, Försenad ankomst, Arbetsro, Ordningsproblem,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.