I tidningen Modern Psykologi läser jag en intressant artikel om den svenska skolan. Under rubriken: Vad det jag sa! Martin Ingvar om den svenska skolkrisen, intervjuvas denna välkända hjärnforskare vid Karoliniska Institutet av Ann Lagerström. Av artikeln framgår att Martin Ingvar själv hade problem med att lära sig att läsa som barn. Men Martin hade tur. Han var född i en akademisk familj. Hans far, David Ingvar, var också professor i medicin och medverkade i TV-programmet: Fråga Lund under 1960-1970 talen. Martin hade också tur att ha en mor som tålmodigt tränande med honom och som inte gav upp trots att det gick trögt. Flertalet småbarnsföräldrar kan känna igen sig i denna beskrivning av träningens betydelse.
Artikeln med Martin Ingvar
Martins analys om att den svenska skolans största misstag är att man har undervärderat träningens och "tragglandets" betydelse för inlärning, är intressant. Denna artikel rekommenderas varmt.
I artikeln skriver Lagerström bl.a.:
" Att lära sig gå gör ett barn av sig själv, programmerad som hon är att resa sig och ta sitt första steg. Men att lära sig läsa det är ingenting som hjärnan känner igen. Den är inte organiserad för att låta ett ljudande språk symboliseras av små grafiska former på ett papper. De många nervcellerna i olika delar av hjärnan, som måste samarbeta för att det här ska fungera, är inte bara ovana. De är, säger Martin Ingvar, rent ut sagt ovilliga.
Det flesta behöver en tydlig instruktion för att komma i gång. Och enda sättet att bli bra, enligt de senaste tjugo årens forskning i neurovetenskap och psykologi, är att träna, träna och åter träna.
– Det är här hela felet ligger, säger Martin Ingvar. De pedagoger och politiker som var trötta på korvstoppningsskolan lanserade på 1980-talet nya helt ovetenskapliga pedagogiska metoder, där man missade en så enkel sak som skillnaden på kunskaper och färdigheter.
– Kunskaper, det hade de helt rätt i, behöver man kanske inte belasta hjärnan med i samma utsträckning längre, vi kan söka på nätet och slå upp i Wikipedia. Men färdigheten att lära sig läsa och skriva, den går inte att få utan att traggla. "
Bild ovan: Martin Ingvar.
Etiketter: Modern Psykologi, Martin Ingvar, David Ingvar, Ann Lagerström, Karoliniska Institutet, Fråga Lund, Läsa, Skriva, Hjärna, Hjärnforskare, Pedagogik, Inlärning, Barn, Neurovetenskap, Neurologi, Den svenska skolan, Skola, Skolpolitik, Grundskolan, Skolminister, Jan Björklund, S, Socialdemokraterna, Fp, Liberaler, Folkpartiet, Pedagoger, Politiker, Tragglande, Korvstoppning, Utbildning, Utbildningspolitik,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar