En av mina Facebook vänner Axel Carlberg har
skrivit en kanon text om hur vår mänsklighet och vår etik (handlingssätt)
påverkats av Corona pandemin. Carlbergs centrala frågeställning är
hur blir det möjlighet att verkligen vara en mänsklig person när våra
existentiella förutsättningar plötsligt radikalt förändras?
Carlberg som fil.dr i etik har skrivit denna tänkvärda
och klargörande text som är publicerad i Dagens Nyheter under
rubrik:
”Därför är pandemin också en existentiell
och etik utmaning.”
Här kan du läsa Carlbergs artikel i DN
Foto från vård av Corona patienter.
Carlberg menar att pandemin med dess COVID-19 blottar ett obehagligt existentiellt val som vi alla står inför, som vi inte kan komma undan och som vi inte heller skall försöka smita iväg ifrån. Ett val mellan egenintresse och andras väl. Och detta har Carlberg helt rätt i.
Corona test i Tyskland
Jag tror, likt
Carlberg, att pandemin kan lära oss alla att stanna upp och börja reflektera
över "hur vi skall leva våra liv i ljuset av vår upptäckta sårbarhet som
art". Och det vore synd om vi inte tog denna chans till vara och
verkligen lät en självkritisk granskning få oss att välja en annan väg,
medvetet göra andra prioriteringar. En självläkande möjlighet till att mentalt
tillfriskna, vill jag bestämt påstå underlättas om vi, likt Carlberg, hämtar
kunskap och inspiration från vår västerländska kultur tradition och arvet från Aten,
Rom och Jerusalem i synnerhet. Denna något ålderdomliga och omoderna
kulturklyscha innehåller med substans än vad vi numera ofta tror eller vill
erkänna. I sin text ger Carlberg intressanta tänkvärda exempel från nutid
såväl som ifrån dåtid. Hans exempel från antikens stoicism med Seneca i spetsen
och med tankar från 1700-tals filosofen Shopenhauer är intressanta och borde
väcka en intellektuell lust hos oss att sträva efter hur det är att vara en verklig människa.
Den romerska politikern och filosofen Seneca
Jag håller med Carlberg om att ett naturligt resultat av en sådan kulturell självreflektion skulle bli att vår, i nutid, så vanliga och djupa övertygelse om oss själva som autonoma (självständiga) och fritt svärande varelser inte håller sträck. Vad du och jag väljer att göra och inte göra. Och hur samt när vi väljer att göra saker påverkar inte bara oss själva utan också andra. Precis som en annan ledande filosof från antiken Aristoteles, så menar jag (och Carlberg, uppfattar jag det som) att vi människor är ”Ett socialt djur”. Vilket innebär bland annat att vi inte kan leva oberoende av andra och samhället eller att vi inte kan leva våra liv helt på egna villkor.
Aristoteles
Carlberg undrar om Shopenhauer har rätt i att vi inte kan påverka vårt etiska öde och leva våra liv efter en positiv inställning till andras väl? Om vi fördömda att för evigt rotera Ixions hjul av lättja, själviskhet, illvilja, självupptagenhet och ett ständigt ökat behov av omedelbar tillfredsställelse av våra drifter? Mitt svar är nej, vilket är ovanligt i vårt svenska samhälle präglat av en mer negativ syn på Guds nåd och människans fria vilja som vi har fått ifrån vårt lutherska idéarv.
Ett avskyvärt foto av när en SS-officer avrättar en judisk man under Andra världskriget.
Att detta också kombineras av den liberala sekulära västerländska synen på människan som alltings mått och där inget tillåts vara verkligt sant eller ingenting riktigt finns för henne att ta hänsyn till. Dessa inslag i vår kultur fördunklar en vetskap om att en människa, d v s du och jag, kan både vara en ängel eller best (djävul), inte bäst. En Moder Theresa som lindrar kroppslig och själslig nöd bland de fattigaste bland de fattiga eller en SS- torterare verksam i nazismens koncentrationsläger. Samtidigt som detta inger hopp så medför denna insikt något ytterst obehagligt. En insikt om att just därför att vi har denna möjlighet att välja väg, har vi alla ett ansvar för hur vi väljer att leva våra liv, inför oss själva, andra, samhället i stort o Gud (om du kan tänka dig acceptera en möjlighet av en sådan existens).
Moder Theresa av Calcutta
Carlbergs text
är ett klart ljus i ett annat ganska mörkt och ointellektuellt klimat inom
svensk samhällsdebatt. Undrar när vi kan läsa nästa text av Carlberg i DN? Kom
igen Carlberg och DN!
Etiketter:
Axel Carlberg, Dagens Nyheter, DN, Corona, Corona pandemin Covid-19, Kultur, Filosofi, Etik, Seneca, Shopenhauer, Aristoteles, SS, Andra världskriget, Förintelsen, Rasism, Antisemitism, Moder Theresa av Calcutta, Koncentrationsläger,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar