måndag 1 juni 2020

Varför rädda en värld utan mening?


Krucifix – Wikipedia

I den tidskriften Signum har John Sjögren skrivit en läsvärd artikel om den religion- och livsåskådningsdebatt som under senare tid har rasat på flera ledar- och debattsidor. Sjögrens artikel är publicerad under rubrik:
                                     
Konflikten i religionsdebatten handlar om mening contra meningslöshet.


Sjögrens artikel är väl värd att läsa och reflektera över. I sin artikel ger han en tydlig bild över den profana religionsintolerans som råder i vårt svenska samhälle. Som bland annat innehåller direkt diskriminering av kristna och andra troende vilket både t.ex. judar och muslimer kan vittna om. Samtidigt som företrädare för det moderna, upplysta och humanistiska, inte minst inom media och kultur, anklagar religiös tro för att den leder till dogmatiska föreställningar. Det finns hos många av de olika sekulära apologeterna en fundamentalistisk icke religiös åskådning som man inte ostraffat får kritisera eller tillåta sig att agera på ett sätt som alltför mycket kan anses vara ett avvikande beteende emot. 

Roland Utbult hemma igen: "Jag var nära att dö" | Göteborgs-Posten ...
Ett fotomontage med entrén till Karolinska Universitets-
sjukhuset i Solna och Roland Utbult (KD), riksdagsledamot. 

Sjögren tar upp just denna aspekt i sin artikel, jag citerar:   

Få har nog kunnat undgå den debatt om religionens plats i offentligheten som pågått den senaste tiden på kultur- och ledarsidor. Även här på Signums hemsida har inlägg i debatten publicerats. Det började med att politikern Roland Utbult (KD), som efter att ha varit sjuk i covid-19, berättade om hur han upplevt att anhörigas förböner burit och hjälpt honom under sjukdomstiden. Detta retade Göteborgs Tidningen:s ledarskribent Csaba Perlenberg, som i en text menade att det var sjukvården och inte Gud som Utbult borde tacka. Och så brakade, ursäkta uttrycket, hela helvetet löst.”

Csaba Bene Perlenberg, Fristående kolumnist på GT:s ledarsida samt ...
Csaba Perlenberg

Förutom ledarskribenter gav sig några kända personer in i debatten bl.a. den välkände ateisten och förre ABBA medlemmen Björn Ulveaus

Björn Ulvaeus – Wikipedia
Björn Ulvaeus

Inte minst teologen och skribenten Joel Halldorf som gav sig in i debatten och försvarade Utbult blev föremål för ett offentligt spått och spe som man inte har sett i svensk debatt sedan studentmarxismens 1960-tal och dess angrepp på ”SAF-direktörerna och USA- lakejerna”. SAF= Svenska Arbetsgivarföreningen, nuvarande Svenskt Näringsliv. Men det märkliga att i nu är det inte företrädare för olika totalitära ideologier och auktoritära samhällsideal som brännmärker motståndare, utan främst företrädare för olika liberala värderingar.

Tillys Blogg: Har vänstern en gräns för demokratin vänsterut?
Foto från en första maj demonstration i Göteborg med 
Kommunistiska Partiet, f.d. Kommunistiska Partiet 
Marxist-Leninisterna-revolutionärerna (KPML-r), en
kvarleva från 1968-års studentmarxism. 

Om detta skriver Sjögren bl.a:

Nu har dock Mattias Hagbergs skrivit en ”text på Göteborgs-Postens kultursida som gör saken tydlig. Märkligt nog genom en inte alldeles övertygande plädering för en ateistisk och närmast nihilistisk livshållning. Kokar man ner det hela, tycks Hagberg mena, handlar det om mening kontra meningslöshet. Och just den saken kan han visserligen ha rätt i.

När Hagberg försöker förstå varför Halldorfs texter upplevs som tilltalande av en del och skrämmande av andra, slår han fast att det handlar om att Halldorf har en ”föreställning om världens inneboende ordning”. Hagberg skriver: ”Medan Joel Halldorf försöker skriva fram en värld där gud och människan står i centrum, ser vi andra något betydligt mer skräckinjagande. Vi ser ett universum som saknar mening – som är tomt, likgiltigt och kaotiskt.” Halldorf väcker en nihilistisk impuls, skriver Hagberg.

Bok: Joel Halldorf brottas med samtiden | Kyrkans Tidning
Joel Halldorf

Precis med Sjögren tycker jag att Hagbergs fråga om man verkligen kan lita på Gud och samtidigt vara beredd till att agerar sig för ett bättre samhälle?, är central för denna debatt. Om detta skriver Sjögren:

”Han fortsätter sedan sitt resonemang med att fråga sig om denna världsbild, ”där människan fortfarande är alltings mått”, gör den troende handlingsförlamad. Hon kan ju bara ”luta sig tillbaka med vissheten om att gud till slut kommer att ordna allt”. Hagberg avslutar med att fråga retoriskt: ”Kan man verkligen lita på gud och samtidigt vara riktigt orolig för exempelvis klimatförändringarna eller följderna av covid-19?”

Rösträtt – Demokratimuseum
Demonstration för allmän rösträtt på Ladugårdsgärde 
i Stockholm 1901.

Med all rätt svarar Sjögren ja på denna fråga. Det finns flera historiska exempel: I 1800-talets svenska rösträttsrörelse liksom många av arbetarrörelsens pionjärer var aktivt troende kristna. Många kristna, inte minst katoliker, var ledande i motståndet mot nazismen i Tyskland, t.ex. attentatsmännen mot Hitler, och i 1980-talets demokratirörelser i Östeuropa mot sovjetkommunismen och det stalinistiska förtrycket. Kristdemokrater intog en ledande roll i kampen mot fascismen i Portugal, i Spanien och i Italien, liksom i Latinamerika. Personer aktiva i olika frikyrkor var ledande inom 1960-talets medborgarrättsrörelse mot rasism i USA. I sin artikel nämns flera välkända aktivt kristna personer. Sjögren skriver:

Tillys Blogg: Populismens tyranni
Kristdemokraten Robert Schumann, djupt troende 
katolik, fransk politiker, född i Luxemburg, 
premiärminister och EU-Parlamentets första talman. 
Aktiv i franska motståndsrörelsen fängslad av 
Gestapo men lyckades fly. 
Aktiv i bildandet av både EU och Nato.

”Men låt oss bara peka på några historiska exempel för att visa att svaret på Hagbergs fråga är ett otvetydigt Ja. Se till exempel på några av 1900-talets främsta sociala aktivister och välgörenhetsarbetare: Gandhi, Martin Luther King, Moder Teresa. Alla var de drivna av en djup gudstro, av föreställningen om att verkligheten bär på just den inneboende ordning som skrämmer Hagberg så. Gudstron, att det finns ett objektivt gott för människan att sträva efter och leva sitt liv i enlighet med, är något som sporrar till handling.”

Martin Luther King, Jr. | Biography, Speeches, Facts ...
Martin Luther King, baptistpstor
och demokratiaktivist

I sitt nästa stycke i sin artikel ger Sjögren en insiktsfull sammanfattning av sitt resonemang som jag finner svårt att argumentera emot. Den är helt enkelt klockren både intellektuellt och strikt logiskt. Sjögren skriver:

”Vidare är att det inte alldeles enkelt att förstå Hagbergs resonemang om att tron på Gud och en grundläggande meningsfullhet i tillvaron skulle innebära att man gjorde människan till alltings mått. Är det inte snarare den nihilistiska hållningen, tanken om att det inte finns någon ordning och struktur i tillvaron, som sätter människan i centrum av allt? För om det inte finns någon objektiv mening eller sanning, då blir det ju människans uppgift att uppfinna någon slags mening och sanning. Då blir det i slutändan människan själv som avgör meningen med livet, universum och allting. Då blir människan verkligen alltings mått. Ja, hon gör sig själv till Gud.”

Fredrich Nietzsche - CITAT-ORDSPRÅK-SKRÖNOR
Den nihilistiske filosofen Friedrich Nietzche, 
vars religionskritik inspirerade till nazismens 
religionsförföljelse  

Sjögren fortsätter och utvecklar sitt resonemang med att intressant konstaterade:

”För om tillvaron är sådan som Hagberg beskriver den, kaotisk och i grunden meningslös, då blir livet en ganska trist historia och man kan fråga sig, vilket Anders Piltz gjorde i sitt svar på Ulvaeus text, varför man överhuvudtaget ska ägna sig åt sådant som att skriva artiklar. I slutändan lever ingen nihilist som han lär.”

Anders Piltz 2001 15 juli 2001 kl 13.05 - Sommar & Vinter i P1 ...
Anders Piltz, katolsk präst och professor emeritus i Latin 
vid Lunds Universitet

Sjögrens förtjänst fulla artikel avslutas med en frågeställning som är avgörande för hela denna livsåskådningsdebatt om religion och tro å ena sida och nihilism och ateism och andra sidan:

”Men om livet faktiskt bär på en mening som finns där ute för mig att upptäcka, ja då blir livet ett äventyr och en upptäcktsfärd. Det blir något oerhört spännande och lustfyllt. Och framför allt, om världen och andra människor bär på ett objektivt värde, som är något mer än en samhällelig överenskommelse eller social konstruktion, ett värde som är en absolut sanning, då kommer mitt hjärta att fyllas av en vilja att förvalta denna goda jord, älska och bevara den oändligt värdefulla människan.

Frågan till nihilisten kvarstår dock: Varför rädda en värld som saknar mening?”

Jordens sfärer - läromedel till lektion i geografi åk 7,8,9

Satellit foto av jordens atomsfär.

Foto överst:
Ett krucifix från Sankt Lauretiikyrka, Söderköping.

Artiklar:




Länk till denna blogg:

Etiketter:
Religion, Björn Ulvaeus, Anders Piltz, Signum, Kristendom, Roland Utbult, Kristdemokraterna, Ateism, Nihilism, Syster Ingrid, Joel Halldorf, Martin Luther King, Moder Teresa, John Sjögren, Covid-19, Corona, Csaba Perlenberg, Matthias Hagberg, Filosofi, Metafysik, Tro, Islam, Judendom, Protestantism, Baptism,    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar