söndag 21 juni 2020

Att riva statyer gör oss dummare


Black Lives Matter – Wikipedia

I Kompassmagasin har Lars Anders Johansson skrivit en intressant debattartikel om att rasera statyer utifrån vad som följt i spåren på Black Lives Matter rörelsen. Johnssons artikel är publicerad under rubrik:

”De som river statyer och de som reser dem.”


Denna artikel har många förtjänster. Ett är Johanssons förståelse och bedömning om att resa eller rasera statyer kräver en kunskap och ett sant medvetande av historien och historiska processer som t.ex. den brittiska slavhandeln, 1900-talets totalitära euroepiska diktaturer, som den nazityska och den sovjetiska, 1980-talets demokrati rörelser i dåvarande kommunistiska Östeuropa, Saddam Husseins panarabiska terror regim i Irak. 

Demolition of the Lenin Monument in Riga | Get to know Latvia ...
En staty av Lenin tas bort i Riga efter att de baltiska staterna 
återfått sin självständighet 1989.
   
Särskilt uppskattar jag den analys som Johansson för fram om det märkliga resonemang som förs fram av anhängare till Black Lives Matter rörelsen att man ensidigt måste vara för vad som sker i dess namn eller så är man direkt eller indirekt anhängare av slaveri eller rasism. Vilket är helt fel. Många likt mig tar, eller borde ta, kraftfullt avstånd mot den vandalism, plundring, omvänd rasism mot vita och den kvasi marxistiska kulturradikalism med inslag av avståndstagande mot västerländska institutioner, som t.ex. polis, domstolar, universitet, oberoende medier, ägande rätt och frihandel, som följt i dess spår.

Stökigt under Black lives matter-demonstration i Göteborg ...
Ett exempel på det vänsterextrema våld och vandalism som 
följt i Black Matter rörelsens spår.

Här tycker jag att Johansson kunde vara ännu tydligare. På det hela taget har Black Lives Matter rörelsen utvecklats från att vara ett, till stora delar, sunt engagemang för att belysa olagligt polisvåld mot olika minoritetsgrupper i USA och den rasism som främst drabbar svarta och latinos, till att bli en vänster extrem politisk rörelse som eftersträvar en kulturrevolution på en nymarxistisk grund, likt 1968 års europeiska studentmarxism.

May 1968 student protests in France — AP Images Spotlight
Foto av studentmarxismen i Paris, maj 1968.

Under delrubriken: Äpplen och Päron för Johansson fram en tänkvärd analys om man måste göra en skillnad mellan de statyer som raserades i t.ex. Tyskland efter 1945, i Östeuropa efter 1989 och i Irak efter Saddam Husseins fall, och de månghundraåriga statyer som har vandaliseras, rivits ner eller som man vill ta bort av personer som t.ex. Carl von Linné eller Winston Churchill. 

Black Lives Matter protests: Winston Churchill statue vandalised ...
Vandalism av en staty över Winston Churchill i London.

Hans resonemang om att en rad faktorer som t.ex. när statyn restes, av vem, av vilken anledning men också vilken konstnärlig kvalité den har, har en betydelse i detta sammanhang. Men detta innebär inte, vill jag påstå, att inga statyer kan tas bort. Att avlägsna flertalet av de statyer som har rests i sydstaterna, efter Andra Världskriget, av olika rasistiska rörelser över de generaler som slogs för slaveriets bevarande i inbördeskriget är en annan sak. Det är skandal att de ännu inte har avlägsnats. I flertal fall saknar dessa dessutom officiellt tillstånd, de har dessutom kommit på plats genom finansiellt stöd av extrema odemokratiska rörelser som Klu Klux Klan, och har rests över militärer som försökte störta en lagligt vald regim genom ett väpnat uppror. Men dessa statyer kan med fördel bevaras till framtida generationer på museer eftersom de berättar någonting som vår tid. Men bör avlägsnas från det offentliga rummet liksom vi har gjort i Europa med statyer över Adolf Hitler, General Franco, Lenin, Karl Marx eller Josef Stalin.  

The real BlacKkKlansman: how a black cop infiltrated the Ku Klux Klan
Foto över två medlemmar av Klu Klux Klan.

Jag delar Johanssons övertygelse om man skall vara försiktig med att ta bort statyer med anledning av att man vill förändra historien, förneka den eller gömma undan den. T.ex. vi skåningar i Skåneland har all anledning att känna olust inför de statyer som restes under slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet runt om i Skåne eller i övriga delar av det gamla Östdanmark. T.ex av Karl X Gustaf, Karl XII eller Magnus Stenbock. För mig och många andra representerar dessa statyer det förtryck, den plundring och den kraftfulla försvenskning som påtvingades oss och som till stora delar har tagit död på vår egen inhemska kultur. Men man måste vara fullt medveten om de konsekvenser som all historierevisionism innebär. Den gör oss dummare, minskar vår kunskap om vår historia, den snedvrider vår förståelse om oss själva och vårt samhälle. 

Fil:Karl X Gustav.jpg – Wikipedia
Staty över Karl X Gustaf på Stortorget i Malmö.

Troligen var denna insikt som låg bakom att de german stammar och andra barbarer som intog romarriket på 400-talet inte rev ned statyer av kejsare som Marcus Aurelius, Augustus, eller intellektuella storheter som t.ex. Cicero, trots att man hade kunskap om vem de var en avbild av. Många germaner som intog Rom hade tjänstgjort i de romerska legionerna och fått god kunskap om romarrikets kultur och traditioner. Det som var klokt då i Rom, är klokt nu i Malmö, i Helsingborg, i Stockholm, i London eller i Washington.

Marcus aurelius, staty. Marcus, rom, aurelius, ridande staty.
En kopia över den berömda ryttare statyn över 
Marcus Aurelius i Rom.

Etiketter:                                                                                                    
Kompassmagasin, Lars Anders Johansson, Black Lives Matter, Statyer, Carl von Linné, Magnus Stenbock, Karl X Gustaf, Magnus Stenbock, Karl XII, Saddam Husein, Adolf Hitler, Karl Marx, Friedrich Engels, Josef Stalin, Lenin, Winston Churchill, 1968, Studentmarxism, Rasism, Marcus Aurelius, Augustus, Cicero, Klu Klux Klan,            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar