tisdag 22 september 2020

Löfven önska din judiska befolkning gott nytt år!

 

Obs en rättelse och nytt tillägg nederst!

Shanah Tovah!

En intressant nyårshälsning Shanah Tovah (gott nytt år)! från Skottlands regeringschef Nicola Sturgeon till Skottlands judar. Det judiska nyårets friandet Ros Hashana som pågår denna vecka som avslutas med Yom Kippur (försoningsdagen) är tillsammans med påsken den största judiska högtiden under året. Ett tack från en folkvald regeringschef till sin judiska befolkning för deras uppoffringar under Corona pandemin kan vi knappast förvänta oss från Boris Johnson i London.

Sturgeons tack o nyårshälsning


Skottlands regeringschef Nicola Sturgeon från nationalistpartiet SNP.

Och absolut inte av Stefan Löfven i antisemitismens, teofobins (Guds skräckens) och ateismens Sverige är detta i praktiken inte ens politiskt- eller kulturellt möjligt. Finns inte på den mentala kartan i det officiella Sverige. Vilket är ytterst beklagligt nu när svenska judar möter en ökad antisemitism från islamister, vänstern och en växande högerextremism. Vi har all anledning som är kristna och svenskar att skämmas samt reflektera över vad vi skall göra för att Sveriges alla judar skall känna sig trygga och välkomna i vår gemensamma nation. Önskar alla i Israel frid och ett välsignat nytt år. Shanah Tovah!

Foto från ett islamistiskt upplopp i Malmös stadsdel Rosengård.

Rättelse och nytt tillägg:

Två av mina läsare har gjort mig uppmärksam på att jag har fel ang Boris Johnson i detta sammanhang. Vilket faktiskt gläder mig och överraskar mig positivt. Inte minst med tanke på den populistiska nationalism som har kännetecknat hans politiska gärning. Längre ner inlägg finns en länk om detta som min följare Sara skickade mig. Tack Sara! Om någon mot all förmodan kan hitta något liknade från Stefan Löven så skulle jag tacksamt ta emot detta. Jag blir gärna överraskad engång till.


Johnsons Shanah Tovah

Foto överst:
Friande av Yom Kippur i en amerikansk synagoga.

Länk till denna blogg

Etiketter: Judaism, Religionsfrihet, Yom Kippur, Judiska nyåret, Försoningsdagen, Malmö, Synagoga, Antisemitism, Teofobi, Nicola Sturgeon, SNP, Corna, Corona pademin, Covid-19, Boris Johnson, Stefan Löfven, Nynazism, Vänsterextremism, Rosengård, Rosh Hashana, Shanah Tovah, Gott nytt år, Israel, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar