torsdag 27 januari 2022

Varför vänstern rädds familj o friskolor

 


Världen i dag har publicerat en ledare av Carin Stenström som fångar mitt intresse. Stenström tar upp i sin artikel en självklarhet att föräldrar har en avgörande betydelse för barn- och ungdomars utveckling till mogna samhällsmedborgare. Denna insikt har märkligt nog alltmer har trängts undan under senare årtionden från både politik och skola. Stenströms artikel är publicerad under rubrik: ”När föräldrarnas betydelse erkänns kan skolan bli bättre.” 

Här kan läsa hennes artikel

Nyvångsskolan i Dalby, nära Lund,
min gamla högstadieskola i kommunal regi.

Stenström har rätt i sin analys om att den aktuella debatten om svensk skola är märklig och världsfrånvänd i flera avseenden. Det är bara att hålla med Stenström i hennes påpekande om att friskolor i allmänhet, kristna friskolor eller judiska i synnerhet, inte utgör något problem i sig. Det fria skolvalet utgör inte orsak eller förklaring för den svenska skolans problem. Friskolor, liksom alla skolor som drivs i offentlig regi, skall vara bra. Dåliga skolor skall snabbt avvecklats oberoende av vem som är huvudman. Samtliga skolor skall naturligtvis följa läroplan och andra bestämmelser. De skandaler som under senare år har avslöjats när det gäller några friskolor som har drivits av islamiska föreningar är inte representativa. Framför allt inte för friskolor i stort. Men inte ens för alla skolor med islamiska huvudmän. Naturligtvis skall inte vem som helst få driva friskolor, t.ex. islamister, talibaner, fascister, nazister eller stalinister.

Sankt Nicholas, estnisk friskola i Stockholm.
Ett exempel på en traditionell friskola som startade
redan på 1940-talet.

Friskolor är inte heller orsak till den segregering som blir alltmer uppenbar i det svenska samhället. Forskning ger en tydlig bild av att våra bostadsområden, särskilt i större städers förorter byggda under 1960- 70- och 80-talen som utgör förklaring samt en betydelsefull drivkraft för segregation. Boven i dramat är misslyckanden inom andra samhällsområden som bostadspolitik, arbetsmarknad, invandring och integration. Jag märkte själv detta tydligt när jag var bosatt under några år på det ökända Järvafältet i nordvästra Stockholm med områden som Rinkeby, Tensta, Kista och Husby. I tunnelbanan till eller från mitt arbete i city fick jag uppleva hur positivt det fria skolvalet faktiskt är att motverka etnisk- och social segregation. Varje dag mötte jag massor av ungdomar från denna socialt eftersatta del av Stockholm som åkte till skolor i innerstan. Som utan det fria skolvalet aldrig hade fått en chans till en klassresa in i det svenska samhället och till ett positivt vuxenliv. 

Rinkeby tunnelbanestation. 

Att det naturligtvis inte är acceptabelt att skolor i flera av våra miljonprogramområden år så dåliga att föräldrar och elever inte vill sätta sin fot i dessa. Men detta är ett annat problem. När jag talade med föräldrar i området så var det inte bara närliggande skolors låga kvalité som man valde bort. Utan många föräldrar drevs av en full legitim önskan att ge sina barn en livschans genom att skapa möjligheter att få svenska vänner. Ett säkert sätt, enligt flera föräldrar som jag talade med, för att deras barn på detta sätt få kontakter in i det svenska samhället. Några uttryckte att här ute kommer mina barn aldrig att lära sig svenska ordentligt. Medan andra såg det fria skolvalet som chans för sina barn att slippa undan socialt utanförskap i from av droger, kriminalitet och religiös extremism.

Klassfoto. Årskurs 9 från Husbygårdsskolan på Järvafältet.
Ett tydligt exempel på bostadsrelaterad segregation.  

Men varför är friskolors och det fria skolvalets uppenbart goda så farligt för socialdemokratin och övrig vänster? En förklaring är att just detta är en nagel i ögat på vänsterpartiernas självbild att utgöra en upplyst modern elit som sitter inne med lösningar på samhällets alla problem. Och därför alltid har rätt. Att friskolors resultat och påverkan tyder på annat upplevs med stor olust inom (S). Sedan är det också en fråga om makt. Det fria skolvalet har inneburit en påtaglig förskjutning av makt från kommun och stat till elever och föräldrar. Som inneburit att politiker och byråkrater har förlorat inflytande. Och detta upplevs som ett direkt hot av många inom (S) och övriga västerpartier mot deras maktdominans i det svenska samhället. Självständiga och fria individer utgör alltid ett hot mot alla som har ambitioner om att skapa världsliga paradis.

Skolverkets huvudkontor i Solna.

Men föräldrarollen varför är den så kontroversiell då? Dåvarande (S)-riksdagsmannen Stellan Arvidsson, därefter generaldirektör på dåvarande Skolöverstyrelsen (nuvarande Skolverket) och mångårig ordförande av den östtyska kommunistdiktaturen supporterklubb i Sverige, Förbundet Sverige-DDR, skapade den svenska enhetsskolan 1948 och senare vår moderna grundskola 1969, med just Östtyskland som förebild. Sedan dess har en alltmer politiserad skola upplevs som ett viktigt instrument av svensk vänster för att motverka föråldrade borgerliga ideal och institutioner. Arvet från Arvidsson har hålls vid liv inom (S) vilket medfört ett frontalangrepp på t.ex. familj, religion och kyrka, släkt, grannskap, traditionell bildning och en europeisk kultur T.ex. studier av antiken, filosofi, klassisk litteratur och kyrkohistoria försvann nästan helt. Inte minst genom studentmarxismens inmarsch i olika institutioner som följde på 1968 t.ex. universitet, högskolor (inte minst på journalistutbildningar, social- och lärarhögskolor), politik och förvaltning. Det fria skolvalet upplevs hota denna radiala politiskt röda maktordning. Inte minst den traditionella kärnfamiljen har bemötts med stor misstro och en direkt ovilja. Staten, inte föräldrar, precis som i östtyska DDR, skall fostra barn och ungdomar. 

Stellan Arvidsson (S).
Lägg märke till den östtyska flaggan och den vita
heders vimpeln från den östtyska regimen

Inte ens när den östtyska diktaturens systematiska och omfattade brott mot  mänskliga rättigheter kunde beläggas och visas upp i olika dokument efter Berlinmurens fall 1989 så var (S) beredd att ompröva sitt stöd för Stellan Arvidsson och hans politik. Att flera tusentals lärare, inte minst rektorer och andra skolledare, samt lärarstudenter genom förbundets regi kom att studera tyska och den östtyska skolan på noga planerade propaganda resor kom att få en stor betydelse för att den svenska skolan har utvecklats annorlunda än i t.ex. våra nordiska grannländer och i övriga Västeuropa. Det fria skolvalet som den tidigare borgerliga Alliansregeringen införde var det första försöket att vända utvecklingen bort från denna politiserade skola.  

Foto av en cell från Hohenschönhausen i Berlin.
Ett fängelse för politiska fångar i Östberlin.
I dag ett muséum. Väl värt ett besök.
Guidade turer med f.d. politiska fångar
erbjuds besökare särskilt under helger och på sommaren.

Det är därför Engelska Skolans värnade av en god klädkod har väckt ett sådant ramaskri i vänsterkretsar. Att ha synpunkter på flickors kjollängd går inte alls för sig bland feminister och andra radikala kulturprofeter. Men att sharia lagar, i praktiken, tillåts få styra flickors och kvinnors liv i våra utsatta områden är ok. En tolerans som motiveras med att detta hotar inte den röda maktordning som eftersträvas. Tvärtom finns det många inom kulturvänstern som medvetet allierar sig med islamister och andra som i dessa bostadsområden som bedriver patriarkala hedersförtryck av kvinnor. Just för det inte är borgerliga värderingar som står på spel. 

Att vuxna tillåter sig att ha synpunkter på
sina kvinnliga elevers kjollängd och urringningar 
eller killars halskedjor stör vänsterns
kulturideal från 1968 om tonåringars egenmakt.
Nuvarande översexualisering av unga kvinnor
är också ett könsförtryck. Och påverkar hur de blir bemötta
i sitt vuxenliv. Men detta är en blind fläck för vänstern.  


Engelska Skolan har rätt. Hur du är klädd och hur du uppträder i olika sociala sammanhang har betydelse för dina chanser att göra karriär. Få fram gång i yrkeslivet. Din klädsel påverkar hur andra uppfattar dig och genom de kläder du har på dig sänder ut en tydlig signal vilket värde du tillmäter dig själv. Det är därför en deprimerad person sällan är välklädd. Att Engelska Skolan förbereder sina elever för vuxenlivets oskrivna koder är något som bör vinna gehör och välkomnas. Inte kritiseras. Pågående mobbing av Engelska Skolan från regeringen och övrig vänster är skandalös.

Examensdag Engelska Skolan i Bromma.

Men naturligtvis det fria skolvalet är inte perfekt system. Men just detta är inget att förvånas över. För detta blir ett politiskt beslutade system aldrig. För egen del tycker jag att en ständig översyn av bidragsregler, bestämmelser ang kötid etc. är befogad. Jag tycker också att vi i Sverige, likt i Finland och i Danmark, bör ha extern betygssättning för alla elever i årskurs 8 och 9 och i gymnasieskolan bl.a. för minska risken för betygsinflation. Betyg måste vara rättvisa och ge en realistisk bild av elevens faktiska kunskaper. Helst skulle jag vilja se att en traditionell studentexamen återinförs kombinerad med en moderniserad form av en realskola och att vi åter får en traditionell lärlingsutbildning. 

Andersens bageri och Café Nimb i Köpenhamn
där en svensk släkting genomförde sin lärlingsutbildning
till dansk konditor.

Foto överst:
Familjen en farlig institution för alla radikala profeter och samhällsomdanare.


Heja Skalman!

Etiketter: Världen i dag, Carin Stenström, Friskolor, Det fria skolvalet, Enhetsskolan, Stellan Arvidsson, Östtyskland, DDR, Berlinmuren, 1968, 1989, Skolor, Studentmarxism, Hedersförtryck, Patriarkalt förtryck, Feminism, Stockholm, Järvafältet, Miljonprogramsområden, Förorter, Kötid, Finland, Danmark, Studentexamen, Realskola, Lärlingsutbildning, Föräldraskap, Kärnfamilj, Engelska Skolan, Förbundet Sverige-DDR, Extern examination, Skalman, Bamse, Lille Skrutt,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar