I den liberala tidskriften Kvartal har den judiska skribenten och konservativa samhällsdebattören Dan Korn skrivit en mycket läsvärd artikel om hur vi i västerländska demokratier skall bemöta islamism och andra former av radikal islam. Hans artikel är publicerad under rubrik: Det är majoritetens kultur som gäller.”
För egen del känner jag som katolsk konvertit igen mig i en hel del av det resonemang som Korn för fram. Eller som en icke troende vän till mig en gång uttryckte saken: ”Skall man som sekulär svensk tydligt se Sveriges fördelar och nackdelar, upptäcka problem och möjligheter, då skall man tala med er katoliker, eller med frikyrkliga, eller för den delen med judar eller muslimer.” Något tillspetsat yttrande. Men jag tror att det ligger en hel del i detta. Att likt Korn och mig leva och analysera Sverige ur delvis andra kulturella- och religiösa glasögon än de som den sekulariserade majoriteten har skapar möjligheter till att upptäcka orsaker och samband som annars kan komma att glömmas bort.
Och denna möjlighet utnyttjar Korn till fullo. Att inte fastna i ett ensidigt individualiserat perspektiv om den enskildes ansvar, vilket naturligtvis har relevans, eller att okritiskt bejaka ett kravlös mångkulturellt mångfaldsflum är viktigt. Och detta håller jag med Korn om. Som Korn väljer att formulera sin insikt: ”Lika kritisk som man kan vara mot undermedicinen mångfald kan man också vara mot dess motsats. Annars blir det enfald.”
Och att det absolut inte är islamister som ska få bestämma, men inte heller den stora delen av det muslimska samhället som inte bejakar terror skall få tillåtas att styra över vår gemensamma samhällsutveckling. Markeringen måste vara från alla till alla i de västerländska nationerna. Men detta kan göras på andra tydliga och lika effektiva sätt. Sedan bör man likt vad många andra fört fram inte blunda för att denna muslimska majoritet av vanliga hederliga medborgare påverkas och hålls som gisslan av islamister. Som tillåts styra och ställa i deras bostadsområden och som utnyttjar deras problem för sina egna politiska syften. Just detta perspektiv saknar jag hos Korn. Men nästa steg i hans resonemang är intressant.
Korn skriver:
” Den som utvandrar till ett annat land måste räkna med att
kulturen där kan innehålla inslag som stör en. Det innebär inte anpassning till
döds eller total assimilering, men det innebär att man är på det klara med
vilken kultur det är som bestämmer. Och är man på det klara med det – om vilka
spelregler som gäller – kan man också vara mycket mer tolerant och öppen mot de
oliktänkande än vad man är om kulturen präglas av ängslighet och osäkerhet.”
Inre och yttre säkerhet på individ nivå och på en kollektiv samhällsnivå skapar en styrka och inger en trygghet som ger kraft att kunna hantera olika minoriteter samt nya och annorlunda befolkningsgrupper i ett pluralistiskt samhälle. Jag uppfattar att Korn menar att vi hade haft mindre problem när det gäller att integrera muslimer i det svenska samhället om vi efter Andra världskriget och framöver hade haft en annan och mer tydlig politik om att just det här är våra värderingar som du måste acceptera gäller i ditt nya samhälle. Du behöver inte tycka dessa är bra, men vi kommer inte tillåta att dessa kränks av dig eller någon annan. T.ex. antisemitism som frodas rikligt i muslimska miljöer eller att acceptera islamismens tanke om att den svenska majoritetskulturen måste ersättas av en muslimsk, så som den uttolkas inom radikal islam, för att diskriminering av muslimer skall upphöra.
Nästa led i Korns resonemang är, i mitt tyckte, det mest
intressanta i hans analys. Korn varnar en situation, som han menar redan
har uppnåtts i Sverige, när en majoritet tvingas ödmjuka sig mot en minoritet.
”Historien lär oss att en sådan
situation är som en brinnande tändsticka mot ett halmtak.” Detta är en viktig
insikt som vi inte får glömma bort. Till exempel så utgör detta en viktig faktor
bakom Sverigedemokraternas framgångar med deras ständigt ökade röstetal.
Korn avslutar sin artikel med att konstatera att när man vill förstå de utmaningar och de problem som finns när det gäller integration av muslimer i våra västerländska samhällen är det lätt att stirra sig blind på vad som står i Koranen. Någonting som naturligtvis har betydelse och som påverkar framför allt radikala muslimer.
Länk till denna blogg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar