Efter att förhandlingarna mellan LO och Svensk Näringsliv har strandat kan det vara klokt att höja blicken utöver de olika förslag som nu i dagarna har legat på bordet. Att PTK sa ja till samma avtal, för sina 1,5 miljon privat anställda tjänstemän, har märkligt nog inte uppmärksammas i någon större omfattning. Att LO:s medlemsförbund inte längre dominerar arbetsmarknaden glöms ofta bort. TCO har i dag fler medlemmar. Till detta kommer akademikerna inom SACO. Däremot har en annan konsekvens av denna utveckling diskuteras flitigt. Hotet om en misstroendeförklaring mot Löfvens minoritetsregering.
Först regeringsfrågan. Särskilt påståendet om det skulle vara oansvarigt att just nu föra fram en misstroende förklaring mot regeringen. Avfärdats i Expressens TV-program Veckan med Viktor där Viktor Barth-Kron med sedvanlig träffsäker satir slår håll på detta argument.
Jag kan dessutom inte sluta att förvånas över socialdemokratins maktarrogans till stor del får stå motsagd. Detta parti har inte mer rätt än andra att leda eller sitta i en regering. Detta är faktiskt en grundbult i en demokrati. Bland annat för att inget parti ständigt skall äga makt att utnämna statliga chefer i hög ställning som t.ex. rikspolischef, överbefälhavare, generaldirektörer, landshövdingar, ambassadörer. Förutom att spräcka den borgerliga Alliansen har nog strävan efter att få behålla denna utnämningsmakt varit en viktig anledning för socialdemokratin att inleda Jökensamarbetet med Centern och Liberalerna.
Dessutom tycks den socialdemokratiska dominansen i modern svensk politik skadat vår känsla och uppfattning för vad en parlamentarisk demokrati faktiskt innebär. Parlamentarism innebär att en regering väljs av riksdagen, inte av medborgarna. Och verkar på riksdagens direkta uppdrag. En majoritet i riksdagen kan när som helst ta bort sitt förtroende för regeringen. Som då tvingas att avgå. Eller för att uttrycka saken på ett annat sätt. Riksdagen är på medborgarnas uppdrag regeringens uppdragsgivare och dess ägare.
Vi har endast haft en regeringskris under hela efterkrigstiden. Detta hände 1958. Vilket var ganska länge sedan. Jag föddes detta år och har hunnit bli 62 år. Vilket i sig är ett underbetyg för svensk demokrati. Regeringskriser och nyval är inte tecken på att demokratin inte fungerar utan tvärt om exempel på demokratin är vital och livskraftig. Och naturligtvis är det så att detta i ännu högre grad gäller för en minoritetsregering. Som hela tiden måste söka stöd av andra partier för att igenom sin politik. Insikt om detta är en självklarhet i andra västeuropeiska parlamentariska demokratier som i t.ex. våra nordiska grannländer bl.a. i Danmark.
Ett annat märkligt argument som har florerat i debatten är påståendet om att det är fel att partierna och regeringen sätter ned foton och säger ifrån emot fack och arbetsgivare. Om att arbetsrätten nu måste moderniserats och förändrats. Eftersom den arbetsrätt vi har fungerar dåligt. Och allt sämre på en arbetsmarknad som i dag ser annorlunda ut än för 60-70 år sedan. Partnerna, t.ex. LO och Svenskt Näringsliv har förhandlat om detta i flera årtionden utan kommit särskilt långt. Fram tills nu, när hotet om lagstiftning tvingade partnerna att agera mer resolut, precis som i Danmark i början av 1990-talet. Att partnerna har haft en extern press på sig har varit bra. Här har faktiskt Jonas Sjöstedt och Vänstern fel.
Dessutom har ett ohistoriskt synsätt berett ut sig i debatten. Saltsjöbadsavtalet från 1938 mellan partnerna på arbetsmarknaden skapade en modern arbetsrätt, som innan dess hade en påtaglig obalans till arbetsgivarnas fördel. Sedan dess och allt eftersom har LO kunnat gå till olika socialdemokratiska regeringar har beställt lagstiftning och olika bestämmer med riktlinjer som rubbat denna balans till fackens fördel. En utveckling som var särskilt tydlig under 1960- och 1970-talen. Vilket gällande LAS regler faktiskt är ett tydligt exempel på. LAS står för Lagen om Anställningsskydd och är en statlig lagstiftning som utarbetades på direkt uppdrag av LO.
Dessutom skall mantrat av den svenska modellens allom rådande välsignelse kritiskt granskas. Den innebär bl.a. en alltför stor makt för både fack och arbetsgivarnas organisationer, på bekostnad av rättigheter för enskilda arbetstagare och företag. Rent principiellt kan man dessutom fråga sig om det är naturligt i en demokrati och rätt att grundläggande regler för hur arbetsmarknaden fungerar inte skall bestämmas av just politiker. Liksom all annan lagstiftning. Och som LAS faktiskt är ett exempel på.
Fackliga organisationer tenderar helt naturligt att ha sina medlemmars bästa för ögonen, och struntar i de som saknar fast förankring på arbetsmarknaden (grupp som snabbt har ökat under senaste årtionden) eller som helt står utanför den. På arbetsgivarsidan tycks storföretag, som trots att de blir allt mindre betydelsefulla för den totala sysselsättningen, ännu få styra deras agenda. Dessutom är denna tradition av kooperatism och fascism (i ordets statsvetenskapliga mening) tveksam. Därför finns den inte heller alls i samma utsträckning i andra demokratier. Den politiska makt som arbetsmarknadens organisationer har skapar dessutom en rad låsningar och tabun som gör det svårt för partierna att angripa systemfel och få tillstånd impopulära men nödvändiga förändringar.
Kalles Bilmek på Österlen är ett tydligt exempel på att de förändringar som nu diskuteras ang anställningsskydd, rätt till omställning och kompetensutveckling behövs. Kalles Bilmek lever under ganska annorlunda villkor än storföretag som IKEA och Volvo. En rekrytering som inte faller bra ut kan hota Kalles Bilmek fortsatta existens. Och arbetet för företagets övriga tre anställda. Och det vet Kalle (som är en avlägsen släkting till mig). Detta innebär att Kalle helt naturligt drar sig i det längsta för att anställda överhuvudtaget och framför allt för att våga anställda osäkra kort som nysvenskar, ungdomar och långtidsarbetslösa. Och detta måste vi komma åt. Vårt samhälle och vår demokrati klarar inte i längden den långtidsarbetslöshet och undersysselsättning som sedan 90-tals krisen har bitit sig fast på en ständigt stigande nivåer.
Sedan kan en annan utveckling hota Kalles Bilmek. Om den kompetens som hans personal har plötsligt blir omodern genom att ny teknik införs i motorer kan han behöva utbilda sin personal. Eller i värsta fall behöva byta ut hela eller delar av sin personal. Vilket medför kostnader som ett litet företag har svårt att ta. För Kalles personal innebär en uppsägning att de efter en kortare uppsägningstid troligen går ut i en långvarig arbetslöshet med en A-kassa vars alltför låga nivå medför problem för deras hushållsekonomi.
Och här kommer vi in på vad vi kan lära oss av Danmark. Vårt södra grannland genomgick en mycket svår ekonomisk och social kris under slutet av 1980-talet som var djupare än vår tuffa 90-tals kris. Den så kallade Kartoffelkuren (kartoffel betyder potatis på danska). I Danmark resulterade detta ibland annat i en svår och djup lågkonjunktur med snabbt växande massarbetslöshet med två siffriga tal.
I början av 1990-talet tog den danska statsministern Poul Nyrup Rasmusen (S) initiativ till att en ny modell för arbetsmarknaden infördes. Tillsammans med borgerliga partier sattes fack och arbetsgivare inför ett hårt tryck om att sluta ett avtal som underlättar flexibilitet för arbetsgivarna när det gäller anställning och avsked samtidigt som att arbetstagarnas ekonomiska och sociala trygghet ökade. En annan sak som förändrades i Danmark var arbetstagarna rätt till utbildning och kompetensutveckling vid uppsägning eller arbetsbrist ökade. Mer om detta senare. Inför hot att inte kunna påverka detta satte sig partnerna ner och slöt ganska snabbt ett heltäckande avtal om den så kallade Flexsecurity modellen. Där den danska staten ingick som en tredje part. Medan i Sverige har LO känt sig ganska säkra på att ha Socialdemokraterna och statsministern bakom ryggen. I LO-borgen har det, med undantag för fack inom den privata industrin, därför saknas en mental beredskap för kännbara men nödvändiga kompromisser.
Vad innebar denna danska modell? Några exempel. Att principen sist in först ut kan vid arbetsbrist brytas t.ex. om någon annan anställd anmäler ett intresse om att få bli placerad in i systemet med så kallad Efterlön. Äldre arbetskraft med början mellan 50-60, varierar något beroende på bransch och arbetsuppgifter, kan få gå i stället för yngre kollegor vid arbetsbrist och uppsägning. Detta system innebär att en ekonomisk garanti på 80 procent av ens grundlön. Som kan omprövas en gång per år. För ensamstående med barn, funktionsnedsättning etc. kan 100 procent av lönen utgå. För flertalet har detta har givit en möjlighet till få tillstånd ett karriärbyte senare i livet eller att ompröva sitt yrkesval. Andra har utnyttjat detta till att, under en begränsad tid, samla kraft för sedan komma igen och orka arbeta på nytt fram till sin ålderspension.
Man kan, i systemet med Efterlön, under vissa förutsättningar t o m bli befriad från de krav krav som finns att stå till arbetsmarknadens förfogande, trots att man fullt arbetsför. Detta kan under en period upp till 1,5 år om man vill flytta till en annan del av Danmark och helt börja om på arbetsmarknaden. T.ex. lämna Köpenhamnsområdet för att åter lokalisera sig efter flera årtionden på Jylland, Bornholm eller Färöarna. I praktiken har Efterlön ofta inneburit en varaktig förtidspensionering för personer från 62-63 års ålder. Något som man nu ser över.
Flexsecurity innebär också att en arbetstagare kan få gå på dagen från sitt jobb om man bedöms sakna rätt kompetens eller att inte passa in på annat sätt. Däremot, precis som här, är uppsägning på grund av personliga förhållanden som din religiösa, politiska, sexuella läggning etc. inte tillåten. Något som de fackliga organisationerna noga bevakar. Även här har Danmark en tuffare lagstiftning än i Sverige. A-kassan är mycket mer generös i Danmark. Även här gäller 80 procent av grundlön, och för vissa upp till 100 procent, under period upp till tre år. Och detta märker man när man talar med sina danska vänner. Arbetslöshet upplevs inte allas lika hotfullt som vad mina svenska vänner gör. Och är inte heller lika stigmatiserat som i Sverige.
Ett konkret exempel: I början av 90-talet öppnande en dansk kvinna, tillsammans med sin svenska man, ett kaffe i mitt hyreshus i Malmö. Därför träffade jag ganska ofta hennes äldre bror som var då var i 45-års åldern. Han hade under många år varit anställd som revisorassistent på en byrå som hade köpts upp av ett större företag i branschen. De nya ägarna ställde krav på samtlig personal skulle skaffa sig officiell behörighet som godkända revisorer. Detta hade bl.a. inneburit för honom att under cirka två år bedriva studier på kvällar och helger. Detta var han inte bredd att göra. Trots hans arbetsgivare, i enlighet med Flexsecurity, erbjöd honom att få arbeta på 80 procent med full lön.
Dessutom önskade han nu arbeta med annat än siffror. Han hade under ett par år funderat på, att likt sin syster och sin mormor, utbilda sig till konditor. Och bett att få bli arbetsbefriad, som han uttryckte saken, vilket beviljades. Och då jag träffade honom studerade han på en tre årig lärlingsutbildning till konditor med ett utbildningsbidrag som relaterades till hans generösa danska A-kassa. En del av hans praktik gjorde han hos sin syster i Malmö. Både han och hans syster var säkra på att han direkt efter att ha fått sitt exmanensbrev skulle kunna välja och vraka mellan olika erbjudanden om anställning.
En annan aspekt som ofta glöms bort i den svenska debatten om detta system är att Danmark har klart längre sjukskrivningstal för psykisk ohälsa än vad vi har. Vilket bl.a. beror på att Flexsecurity innebär att man inte lika ofta som i Sverige fortsätter att jobba på tills man går in i väggen. Trivs man inte med chefen, tycker man på grund av stigande ålder att arbetsbördan blir för tung eller att det börjar bli svårt att arbeta på natten eller klara av ny teknik etc. då säger man upp sig. Eftersom man har bättre villkor som arbetslös än i Sverige. De extra kostnader som detta medför för den danska staten menar många bedömare får skattebetalarna tillbaka genom att betydligt färre än i Sverige varaktigt slås ut från arbetslivet. Med efterföljande behov av långvarig rehabilitering som för många innebär betydande insatser från primärvård samt psykiatri.
Vi kan lära av Danmark. Låt inte parternas egoism och råa maktanspråk få styra hur vi löser problem på svensk arbetsmarknad. Precis som i Danmark var beredd att sätta partnerna på plats om man inte är beredd att ta samhällsansvar. Och var beredd att avsätta regeringen om socialdemokraterna inte vågar ta strid mot LO. Dessutom skall inte svensk arbetsmarknad och vårt framtida välstånd offras för att Löfven och socialdemokraterna försatt sig i en politisk rävsax genom ett övertaktiserade maktspel. Och skrivet på ett avtal som man vet att man inte kan leva upp till. Och som man förmodligen aldrig ens har tänkt vara lojal emot.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar