söndag 1 mars 2020

Erdogran skapar en ny flyktingvåg till Europa


Bildresultat för flyktingkrisen 2015

Turkiets president Racep Tayyip Erogran från det styrande islamist partiet (AKP) ser nu sin chans att skapa instabilitet i Europa, flytta fram sina positioner i Mellanöstern och i östra Medelhavet med hjälp av att skicka i väg en ny flyktingvåg in i EU. Varför agerar den nyckfulle och despotiska Erogran just nu på detta sätt? Troligen samverkar flera faktorer som gör att AKP:s partiledning trycker på knappen.

Bildresultat för Erdogran

President Erdogran

I Dagens Nyheter har Gunnar Jönsson skrivit en läsvärd artikel om detta som är publicerad med rubrik: ”Erdogran använder Syriens flykting som ett slangträd mot EU. Jönsson menar att Erdogran just nu känner sig pressad, både inrikes och utrikes, och därför väljer att bedriva en cynisk flyktingpolitik gentemot omvärlden.


Jag tror att Jönsson analyserar situation rätt när han för fram:

Regimen i Syrien har med understöd av Ryssland och Iran gjort framsteg i Idlib. Turkiet har skickat in arméförband för att hålla emot, och för att stoppa en ny flyktingvåg. al-Assads stridsflyg angrep en turkisk bas i torsdags och dödade över 30 soldater. President Erdogan har svarat med vedergällningsattacker.

Turkiet har ett tröstlöst läge i Idlib. Det går inte att retirera utan att tappa ansiktet. Men Erdogan törs knappast utmana Ryssland direkt. Putin har för sin del investerat rubel och prestige i al-Assad och tänker inte överge slaktarregimen.

Erdogans alternativ är att pressa EU. 

Bildresultat för turkish troops in Syria

Turkiska soldater på patrull i norra Syrien.

Jönsson har också rätt i att Erdogran med sina ambitioner att Turkiet skall ha en roll som regional stormakt har trängt in AKP-regeringen i ett hörn som kan vara svårt att ta sig ur. Men detta har Turkiets regering sig själv att skylla. Att Erdogran och andra ledande AKP-politiker öppet stödjer sunni islamistisk nationalism och religiös sunni fundamentalism är illa. Till skillnad emot Donald Trump (en annan nyckfull och despotisk president) så är det uppenbart för allt fler att regimen i Ankara inte är någon partner att ge stöd till eller att ingå några avtal med. EU:s överenskommelse med Erdogran efter den förra flyktingkrisen 2015 var ett misstag som ger Turkiet möjligheter att bedriva utpressning emot Europa. Likt Jönsson får vi hoppas att EU har lärt av sina misstag och att Europa är bättre rustade att hantera situationen denna gång.

Bildresultat för Flyktingar på Malmö central

Flyktingar på Malmö Central 2015

På Facebook kommenterar skribenten Jenny Sonesson en SVT artikel i detta ämne med följande kloka och träffsäkra kommentar:

För en tid sedan fick jag möjlighet att lyssna till ett intressant föredrag av en brittisk tankesmedja om säkerhetspolitik som handlade om proxykrig och hybridkrigföring. Krig kan skötas med andra metoder än soldater, tanks och stridsflyg. En metod som föreläsaren tog upp är att en stat, eller annan aktör, utlöser flyktingkriser. Att stora strömmar av människor tvingas att fly för att pressa andra länder och göra dem sårbara. Uppenbart att despoten Erdogan nu vill klämma åt EU och dessutom i smittspridningstider. Frågan som måste ställas är hur vi ska se på asylrätten om flyktingar cyniskt används som metod av ett allt mer diktatoriskt Turkiet för att destabilisera EU?

Bildresultat för proxykrig

En affisch till stöd för utländska jihadister i Syrien.


På sajten Jihadimalmo finns en intressant artikel i ämnet. Under rubrik: ”Erdogran öppnar slussportarna.”, varnar skribenten för att en ny flyktingvåg skulle öka den redan växande islamismen i Sverige.


Tyvärr finns anledning att instämma i den oro som förs fram i inlägget.

En aspekt som berörs i detta inlägg och som jag är övertygad är central för att lösa problemet, är att Europa inte kan lägga allt ansvar för att stoppa en ny flyktingvåg på enskilda medlemsländer på Balkan. EU:s nya kraftfulla gränsskydds myndighet Frontex måste komma till stånd och börja arbeta som det var tänkt från början. Men då måste resurser sättas till och nya beslut måste tas som blir genomförda. Och naturligtvis måste detta bli en obligatorisk överstatlig verksamhet som styrs av medlemsländernas ministrar i EU:s ministerråd tillsammans med EU-kommissionen och som kontrolleras inom EU av Europaparlamentets ledamöter och i efterhand av de nationella parlamenten. Hittills har EU-skeptiska nationer som Sverige, Danmark och några andra medlemsländer i östra Europa som Polen, Slovakien och Ungern bromsat upp processen med den märkliga motiveringen att gränsbevakning är en nationell angelägenhet. Detta är tok ur tre aspekter.

Bildresultat för frontex

Frontex logotyp på en svensk gränsbevakare 
i  tjänst på Balkan. 

1. Inget medlemsland har tillräckliga resurser att på egen hand att hantera en ny flyktingvåg likt den som vi fick 2015. Detta måste lösas gemensamt eftersom hela Europa påverkas.

2. EU:s yttre gräns måste bevakas också på grund av att detta är en förutsättning för att den fria rörligheten inom EU skall kunna bevaras. Fri rörlighet av personer, kapital och verksamheter är en av Europasamarbetets hörnstenar. Och just detta har betytt mycket särskilt för länder som Polen och andra forna kommunist diktaturer i östra Europa. Fri rörlighet, framför allt av arbetskraft, är en viktig faktor bakom ökad tillväxt och bättre sociala villkor för medborgarna i östra Europa.

3. Om EU yttre gränser bevakas av en gemensam myndighet med makt och resurser så skulle det bli mindre attraktivt att försöka komma till Europa, framför allt för personer utanför närområdet, d v s Asien (t.ex afghaner) och Afrika (t.ex.somalier), och för personer som har liten möjlighet att få sin asylansökan beviljad. Dessutom är ett Frontex med muskler en nödvändig förutsättning för att kunna få en framtida politik med EU gemensamma center för flyktingmottagande och asylprövning utanför EU.

Bildresultat för frontex  
En av Frontex nya drönare.

Sveriges syn på Frontex är typiskt för vår hållning inför Europasamarbetet i stort. Tveksamhet, oro och en skeptisk grundhållning präglar ofta vårt agerande i EU. Det var först när 150 0000 emigranter och flyktingar 2015 nådde fram till Öresundsbron som Sverige accepterade planerna på ett nytt och utbyggt Frontex. Men fortfarande har inte regering och riksdag tagit Frontex till sitt hjärta och börjat agera med entusiasm inför dess arbete. Till skillnad emot berörda svenska fackmyndigheter som tull, kustbevakning och polis.     

Bildresultat för tull och frontex

En svensk kustbevaknings båt i tjänst utanför Gotland.

Foto överst:
Flyktingar på motorväg någonstans i södra 
Europa 2015.

Adress till denna blogg:

Etiketter: 
Turkiet, Edogran, EU, Frontex, Fri rörlighet, Migration, Flyktingar, Flyktingpolitik, Medelhavet, Putin, Trump, AKP, Islamism, EU-kommissionen, EU:s ministerråd, EU-parlamentet, Europa parlamentet, Jihadimalmo, Sverige, Polen, Ungern, Slovakien, Europasamarbetet, EU:s yttre gräns, Proxykrig, Sunniislam, Sunninationalism, Sunniislamism, Hybridkrig, Jenny Sonesson, Gunnar Jönsson, DN, SVT Utrikes, al-Assad,  Kustbevakning, Tull, Polis, Gränsbevakning, Yttre gränsskydd,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar