Genom en kommentar från en av mina vänner på Facebook angående en artikel som jag delade från Sydsvenskan om hur man i Danmark har agerat ang Coronavirus epidemin (covid-19 virus) jämfört med Sverige, fick mig att tänka till om de stora skillnader som faktiskt finns i dessa två nationers politiska tradition. Min geografiska närhet till Danmark, jag är bosatt strax utanför Malmö, underlättar för mig att följa med i dansk samhällsdebatt. Jag ser ofta på dansk TV och lyssnar på deras radio. I min ungdom var jag under en period politiskt engagerad i detta land, vilket har givit mig personliga erfarenheter av dansk politik. Allt detta utgår jag ifrån när jag nu analyserar de stora skillnader som faktiskt finns i politisk tradition mellan Sverige och Danmark. Skillnader i samhällsklimat i stort som förklarar varför Sverige och Danmark hittills har valt att hanterat Corona epidemin på olika sätt.
Talarstol och talmansplats i det danska
parlamentet Folketinget.
I sitt svar till mitt inlägg
på Facebook bifogade min vän en intressant ledarartikel från dagstidningen Barometern (som ges ut i Kalmar) som är publicerad under
rubrik: ”Exemplet Danmark inget att kopiera”. Denna artikel gör en jämförelse mellan hur hur Corona har hanterats i Sverige och Danmark.
I flera avseenden har Danmark en annan
politisk tradition än i övriga skandinaviska nationer. En påtaglig skillnad är
att det danska parlamentet Folketinget har en starkare ställning mot regeringen
än i vad riksdagen har i det svenska systemet. Bland annat måste en dansk regering på förhand
förvissa sig om att ha majoritet för sin kommande budget, annars måste den avgå
direkt. Statens budget blir automatiskt en ettårig lag när antagits i parlamentet.
Regering, myndighetspersoner och andra som bryter emot den kan bli åtalade i
domstol. Innan en regering (som precis som i Sverige nästan alltid regerar i
minoritet) kan börja utarbeta sin budgetmotion måste den förhandla med stort
sätt alla partier för att finna en överenskommelse som
dokumenteras och som det sedan voteras om i Folketingets sessionssal (en Finnansförli).
Folketinget nuvarande talman (ordförande)
Morgens Lycketoft (S).
En annan skillnad är att den
låga spärrgränsen för att bli representerad i parlamentet (2 procent mot 4 i Sverige)
innebär att man har fler partier som får mandat och att det är lättare att bilda nya
partier. Dessutom blir alla partier, även dem som inte finns representerade, enligt
en särskild lag, garanterad en likställd behandling i dansk publik service, Danmarks
Radio (motsvarighet till vårt SVT och Sveriges Radio), under valrörelsen. En
annan skillnad är att enskilda ledamöter av Folketinget har en starkare
ställning gentemot sina partier än i Sverige. En större andel av det statliga
partistödet öronmärks direkt till enskilda ledamöter som på ett annat sätt än
sina svenska kollegier kan bygga upp egna kansliresurser. En konsekvens av
detta är att det är vanligare i Danmark, än i Sverige, att en politiker röstar emot sitt parti
och det händer oftare att en missnöjd politiker lämnar sitt parti för att bilda
ett nytt eller byter parti.
Från partiledare debatten under valrörelsen
2019 i dansk tv.
Parlamentarismen har en
starkare ställning i den danska politiska traditionen än i Sverige. I
Danmark är det mer uppenbart, än i Sverige, vilket jag gillar, att regeringen
regerar direkt på riksdagens uppdrag så länge som parlamentet vill. Danmark är ett exempel på en 100-procentig
parlamentarism medan jag vill påstå att Sverige endast har en tre fjärdedels
parlamentarism. Vårt politiska system är mer av en partidemokrati där parlamentet och den enskilda politikern har en mindre central roll.
Att man i Danmark,
till skillnad emot Sverige, har ministerstyre av statliga myndigheter, likt vad
som finns t.ex. i England och Frankrike, är en skillnad som tydligt har märks i hur
regeringen i Danmark, jämfört med den svenska, har valt att hantera Corona epidemin.
Det är precis som det framförs i Barometerns ledare:
” Den
danska regeringen hade en god tanke med att tydligt ta ledningen genom ett
sammanhållet åtgärdsprogram. Det var betydligt bättre tänkt än den svenska
regeringen, som mest har framstått som en överflödig påbyggnad på de
myndigheter som i realiteten fattar besluten.”
Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn.
Att Danmark har valt att
stänga sina gränser mot Sverige och Tyskland är för oss skåningar och andra
sydsvenskar den mest påtagliga beslutet som den danska regeringen har fattat. De
cirka 17 tusen som dagligen pendlar över Öresund påverkas liksom alla de
svenskar som bokat flyg och tänker resa ifrån Skandinaviens största flygplats
Kastrup utanför Köpenhamn. Detta beslut är onödigt, enligt min uppfattning. En
uppfattning som chefen för den danska motsvarigheten till vår Folkhälsomyndighet,
Sunhedsstyrelsen, har instämt i. Enligt honom har regeringens beslut inte någon
epidemilogisk relevans tagits enbart på politisk grund. Detta visar på en svaghet i den danska
politiken att ministerstyre kan uppmuntra till klåfingrighet, att
gränsen mellan de förtroendevaldas åsikter och sakkunskapen hos expertmyndigheten kan riskera att bli otydlig.
Terminal 2 på Kastrups flygplats.
I detta fall är det uppenbart att den danska regeringen valde att
köra över sin expertmyndighet för att man vill demonstrera politisk handlingskraft.
Sedan tror jag att det finns en verklig- och uppriktig oro hos danska politiker för vad en
förvärrad Corona epidemi kan leda till. Och Danmark ligger lite mer taskigt till
för internationell smitta än Sverige genom sin närhet till Centraleuropa. Dessutom finns det i Danmark en större mental beredskap, inom det politiska systemet, för att hantera samhällskriser. Man har mer resurser för civil beredskap och rustade aldrig ner den civila delen av totalförsvaret lika dramatiskt som vi har gjort i Sverige. Det är dessutom lättare att ta beslut om att använda t.ex. militär i civil verksamhet än vad det ännu är i Sverige. Det märks just nu genom att dansk militär tillsammans med polis och tull tjänstgör vid Öresundsbron, på flygplatser, i hamnar och utmed vägar för att upprätthålla regeringens beslutet om att stänga gränsen. Något som skulle vara omöjligt hos oss.
Sundhedsstyrelsens chef (direktör) med det
svensk klingande namnet Sören Broström.
Finns det då inga fördelar
med ministerstyre enligt dansk modell? Jo det finns det vill jag påstå. En
dansk minister måste på ett helt annat sätt än sin svenska kollega skaffa sig
kunskap om vad sina myndigheter sysslar med, noga följa verksamheten, tidigt
upptäckta problem och aktivt medverka till att de blir lösta. Det är svårare
för en dansk minister att gömma sig bakom sina myndigheter än vad hans svenska
kollega kan göra. Det danska systemet gör det lättare för att granska och utkräva
ansvar av enskild politiker. Vilket jag tycker är en bra demokratisk ordning.
Svenska soldater prövar försvarets nya skyddsväst.
T.ex. en dansk försvarsminister kan få avgå om det upptäckts att soldater i
utlandstjänst har bristfällig personlig skyddsutrustning (vilket var fallet för
svenska soldater i Afghanistan) eller en justitieminister kan få avgå om en
planerad nationell insats mot MC relaterad organiserad kriminalitet inte uppnår
sin målsättning (vilket inträffade i Danmark). Ett annat exempel var när när en
jordbruksminister fick avgå eftersom hon inte hade sett till att sina myndigheter hade
kontrollerat efterlevnad av miljöregler om lantbrukets utsläpp av kemikalier. Detta direkta personliga ansvar vill jag påstå
stärker demokratin.
Statsminister Mette Fredriksen (S).
Det vore en bra lösning för Sverige om vi kunde få
mer av det danska politiska systemet, men slapp att få den klåfingrighet som statsministern
Mette Fredriksen (S) har visat ang
Corona.
Sedan måste jag hålla med
ledarskribenten i Barometern om att:
” Ju mer aggressivt regering och myndigheter
reagerar, desto svårare blir det också att hålla fast vid det grundläggande
budskapet att de hittills bästa kända motmedlen samtidigt är de allra
billigaste: sunt förnuft och god hygien.
”
Handtvätt, gärna kombinerat med handsprit,
och en god personlig hygien i övrigt är en
viktig, och förmodligen underskattad, faktor mot
och en god personlig hygien i övrigt är en
viktig, och förmodligen underskattad, faktor mot
spridning av Corona virus.
Foto överst:
Ett Covid-19 virus fotograferad med hjälp av ett elektron mikroskop.
Adress till denna blogg:
skanepaug.blogger.com
Etiketter:
Corona virus, Corona smitta,
Covid-19, Covid-19 virus, Coronona epidemi, Danmark, Sverige, Öresund, Kastrup,
Folketinget, Riksdagen, Parlamentarism, Sören Broström Folkhälsomyndigheten,
Sundhedsstyrelsen, MC-gäng, Organiserad brottslighet, Handtvätt, Personlig hygien, Handsprit, Mette Fredriksen,
Barometern,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar