På Förintelsens
högtidsdag har Mikael Mogren, biskop i Västerås, skrivit en mycket läsvärd och en
tänkvärd artikel om hur detta mycket fruktansvärda massmord av judar har
påverkat oss alla i Europa. Hans artikel är publicerad i Västmanlands Länstidning (VLT) under rubrik: "Det judiska är vår historia och vår framtid."
Du kan läsa Mogrens artikel i VLT här
Foto på en av många synagogor som brann
upp under Kristallnatten 1938.
upp under Kristallnatten 1938.
Det har bara att hålla med Mogrens i hans analys att Europas historia, kultur och religion har både judiska som kristna rötter (något som förnekas av alltfler i vår tid, t.ex. av vänstern, liberaler och nationalister). Mogrens tanke på att kristendomen har uppkommit ur judendomen är riktig. Liksom hans tanke på att en konsekvens av Förintelsen, förutom det obeskrivliga lidande och död som drabbade Europas judiska befolkning, är att vår kontinent och den västerländska civilisationen har drabbats hårt av antisemitismen och dess konsekvenser. Och att vi ännu påverkas. Förintelsen var förutom ett massmord på judar, även en direkt krigsförklaring mot vår civilisation och dess rötter. Jag instämmer också i Mogrens uppfattning om att vi nutida européer har en skyldighet att hålla minnet av Förintelsen vid liv och att dra lärdomar för nutid såväl för framtid av vad vi då tillät inträffa.
Den judiska
kvinnan Hanna läser Gamla
testamentet av Rembrandt van Rijn.
testamentet av Rembrandt van Rijn.
Jag håller också med Mogren i hans analys om att Förintelsen bl.a. kan förstås utifrån en nationalistiskt dröm om att skapa etniskt rena nationalstater. Nationalismen är en lika stor bov i detta drama som rasism. Att rasism och nationalism runt om i Europa åter växer till fyller mig med stor oro. Tyvärr växer även ren antisemitism till, inte minst i Sverige.
Synagogan i Malmö
Den moderna antisemitismen kommer från fem håll: islamister (som ger judar och västerlandet skulden för den islamska världens problem), västern (som avskyr religion och ser Israel och judar som USA:s lakejer), ny-nazismen och annan extern höger (som tar upp Tredje rikets rasbiologiska teorier och den vandrande juden och den judiska dominansen inom media och finansvärlden), men också från ny-nationalism och höger populism (som i t.ex. uttalanden från flera ledande sverigedemokrater om att judar och samer inte är riktiga svenskar), från liberala och andra sekulära krafters kamp mot religion i allmänhet och religiösa kulturer i synnerhet (exemplifierad med centerstämmans beslut om att förbjuda omskärelse av pojkar och liberalernas kampanj för att stoppa alla planer på införa samvetsfrihet för personal inom vård och omsorg). Hit hör också krav på förbud för judiska män att bära Kippa eller för kvinnor att ha halssmycken med Davidsstjärna på offentlig plats eller inom offentlig förvaltning och utbildning. Åsikter som framförs av vänstern och av vissa kulturliberaler. Judar i Sverige drabbas främst av antisemitism från islamister, socialister/kommunister och ny-nazister t.ex Nordiska Motståndsrörelsen (NMR).
Tyska trupper möts med nazi hälsning från tysktalande
vid ockupationen av norra Tjeckoslovakien 1938.
vid ockupationen av norra Tjeckoslovakien 1938.
I sin artikel för Mogren bland annat fram följande argumentering:
"Snart är det bara vi som inte var med som kan förklara hur Förintelsen var en katastrof i alla dimensioner, och redan nu måste var och en av oss berätta. Det var förödelse och död för de drabbade, för det judiska folket och för hela mänskligheten. Det var en moralisk kollaps för den slags nationalism som drömt om etniskt homogena stater. Samtidigt var Förintelsen en europeisk katastrof och efteråt har kontinenten aldrig blivit sig lik. Skuldfrågan måste alltid bearbetas av oss européer eftersom det var hos oss som Förintelsen genomfördes. Frågan hur det var möjligt med industriella massavrättningar mitt i världens modernaste världsdel måste vi fortsätta att ställa oss. Den bearbetningen gör oss vitala, i bästa fall ödmjuka, för vi kan aldrig slå oss till ro och säga att vi är färdiga med frågan.
Ledande nazister på de anklagades bänk under
rättegången i Nürnberg 1945.
rättegången i Nürnberg 1945.
Samtidigt var Förintelsen en katastrof på så sätt att en väsentlig del av själva Europa utrotades. Före Förintelsen var judendomen en självklar och stark faktor. Var åttonde invånare i Amsterdam var jude, och därför innehöll den lokala holländskan många hebreiska ord. Det samma gällde i åtskilliga av Europas storstäder där katedralen, rådhuset och synagogorna hörde till stadsbilden. I städer som Krakow, Paris, Vilnius, Berlin var hela stadsdelar dominerade av judar. Språket bland judarna i östra och centrala Europa var jiddisch som är ett germanskt språk med hebreiska inslag. Ännu 1939 var det fler människor i Europa som kunde jiddisch än svenska."
En målning av östeuropeisk ortodox
judisk man av Marc Chagall.
judisk man av Marc Chagall.
Foto ovan:
En kvinna med
barn på väg till gaskammaren i Auschwitz 1944.
Etiketter:
Förintelsen, Antisemitism, Auschwitz, Förintelsens minnesdag, Judendom, Judar, Kristendom, Europa, Massmord, Nationalism, Rasism, Högerpopulism, Liberalism, Islamism, Ny-nazism, Nazism, Ny-nationalism, Jiddisch, Sekularism,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar