Utifrån en tydligt förvirrad artikel på Aftonbladet Kultur (25/1) av Nioosha Sahams publicerad under rubrik: ”Med, vit okunnig blick på rasifierades verk”, har Jonatan Lönnqvist i Nya Wermlandstidningen skrivit en läsvärd ledare med rubrik: ”Kultur är till sin natur färgblind.”
Här kan du läsa Lönnqvists artikel i NWT
Lönnqvist har rätt. Identitetspolitiken är vänsterns nya älsklingsprojekt i deras ständigt pågående krig mot vad som anses utgöra en borgerlig kultur. Denna nya favorit är starkt präglad, dels av en relativism ang konstnärligt skapade vilket manifesteras med ett motstånd mot traditionella begrepp som t.ex. estetik, harmonilära, formspråk, färgskalor etc. Men dessutom vad få hittills har upptäckt i Sverige så innehåller identitetspolitiken märkligt nog en tydlig omvänd rasism. Trots att man påstår sig bekämpa just detta. Liksom att stå för feminism och allas lika värde. Kulturellt skapade från vita personer anses allmänt överlag inte vara någonting av värde och skall negligeras eller rent av aktivt motarbetas. Det vill säga ren rasism.
Men också en relativism som säger att ingenting är övergripande bra eller dåligt. Vita män, som jag, kan inte förstå t.ex. litterärt skapade av svarta. Att jazz är min favorit musik och att Miles Davis tillsammans med John Coltrane samt Billie Holiday (Davies, Coltrane och Holiday, alla tre är svarta afroamerikaner) är några av mina allra största musikaliska idoler är inte, enligt denna förvirrade kultursyn med rötter i akademisk ny-marxism från 1980-och 90-talen, möjlig. Utan är bara någonting som jag och andra vita går omkring inbillar oss.
Med all rätt varnar Lönnqvist för vilka konsekvenser som denna kulturrelativism kan få. Ett närliggande exempel är den så kallade rappkulturen, som för övrigt visst kan utföras av vita. Och som med rätta har kritiserats i USA för att vara rasistisk mot vita, asiater och judar, samt innehålla kvinnoförnedrande sexistiska inslag med ett förakt för olika sexuella minoriteter och att dessutom förhärliga våld, kriminalitet samt droger. Jag har kommenterat detta i ett tidigare inlägg på denna blogg där jag tar upp den svenska Gangsterrappen.
Här kan du läsa detta blogginlägg
Eller jag som skåning kan inte intressera mig eller ens förstå samernas eller tornedalsfinnars situation. Vilket jag faktiskt engagerar mig för bland annat genom att vara aktiv medlem i Intresseföreningen för en Regional framtid i Europa. Att Gershwin och hans familjs erfarenheter av antisemitism liksom mina skånska erfarenheter av rikssvensk statscentralism från Mälardalen har underlättat min förståelse av andra landsdelar och våra inhemska minoriteters situation, t.ex. samers eller gotlänningars, så har Gershwins egen upplevd rasism naturligt underlättat hans förståelse av svartas situation. Men detta är en annan sak.
Sedan kan jag inte låta bli att kopiera Lönnqvist träffsäkra
argumentering om identitetsvänsterns rasism. Lönnqvist skriver: ”Men idén att den mänskliga produktionen av
tankar och konstnärliga uttryck på olika sätt skulle vara reserverade för vissa
grupper har tyvärr blivit vanligt förekommande inom kulturvärlden, synnerhet i
Förenta Staterna. Där är det exempelvis numera en tämligen okontroversiell
ståndpunkt att vita personer inte bör sjunga spirituals – de svartas musik.
Skulle någon argumentera omvänt och
hävda att mörkhyade inte skall
framföra verk av Bach eller Mozart, skulle den personen med rätta bli kallad rasist.”
Identitetspolitikens syn på kultur liksom deras uppfattning av människa och samhället i stort bygger på en ny-revolutionär samt kvasi-religiös metafysik där all utveckling och allt mänskligt skapade kan reduceras till en ständig kamp mellan över- och underordning. Precis som i den klassiska marxistiska värdeläran med styrande- och tjänande produktivkrafter, samt dess syn på en ständig och en absolut förutbestämd konflikt mellan arbete, jord och kapital.
Kunskap är ett effektivt vapen emot att göra om misstag som har prövats tidigare. Marxismens benhårda filosofiska materialism realiserad genom kommunism har avslöjats i all sin brutalitet och ineffektivitet. Och nu är det hög tid att vi gör det samma med identitetspolitikens metafysik med dess kultur- och samhällsförakt. Avslöja dess fundament, ta upp kampen mot detta synsätt och slänga denna nya vänster ideologi på historiens soptipp där den hör hemma tillsammans med andra utopiska ismer som vi har placerat på historiens skräphög t.ex. nazism, fascism, rasism, kolonialism och marx-leninism.
Länk till denna blogg
Foto överst:
Ett omslag från en av Billie Holidays mest sålda skivor.
Etiketter: Nya
Wermlandstidningen, Jonatan Lönnqvist, Aftonbladet, Noosha Sams, Rasism, Rapp, Gangsterrapp, Einar, Havel, Yasin, Jazz, John Coltrane, Miles Davies, Omvänd rasism, Marxism, Nymarxism,
Kommunism, Marx-Leninism, Kvasi-religiös mysteism, Värdelag, Överordning, Underordning, Materialism,
Onkel Toms stuga, Nationalism, Statscentralism, Regionalism, Porgy and Bess, George Gershwin, Metropolitian i New York, Harriet Beecher Stowe, Johan
Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Samer, Tornedalsfinnar, Gotlänningar, Spirituals, Afroamerikaner,
En länk till det det handlar om, för den som högst eventuellt vill bilda sig en egen uppfattning:
SvaraRaderahttps://www.aftonbladet.se/kultur/a/z7e3o1/med-vit-okunnig-blick-pa-rasifierades-verk
Bonuslänkar:
https://www.nwt.se/2022/01/31/kultur-ar-till-sin-natur-fargblind/
https://www.dn.se/kultur/martin-hellstrom-litteraturens-malgrupp-ar-aldrig-bara-de-som-kanner-igen-sig/
https://www.expressen.se/kultur/jag-ar-en-av-de-ickevita-som-bokdebuterar-i-var/
https://headtopics.com/se/allt-handlar-om-fargen-p-din-hud-23703446