Demokratin i Sverige har svagt rättsligt
skydd!
I en mycket principiellt viktig
artikel publicerad i Dagens Nyheter
under rubrik: ”Omrimligt lätt att rösta
bort den svenska demokratin”, uttrycker flera ledande svenska jurister en
oro för den svaga ställning som en demokratisk rättsordning har i våra
grundlagar och i vår rättstradition.
I denna artikel konstateras bland att:
”Yttrandefrihet,
religionsfrihet, föreningsfrihet, tryckfrihet, diskrimineringsförbud är några
exempel på de grundläggande rättigheterna, vilka är tydligt reglerande. Detta som vi i dag tar för självklart kan märkligt nog
avskaffas genom två beslut med enkel majoritet i riksdagen med mellanliggande
val."
"En tillfällig populistisk majoritet kan
utnyttja denna svaghet.
Ett antal andra frågor av stor vikt är även
domstolarnas och myndigheternas oberoende, vilket i dag inte formellt
föreligger. Våra högsta rättsvårdande presidenter i både Högsta domstolen och
Högsta förvaltningsdomstolen har nyligen i en unik gemensam artikel
uppmärksammat att våra domstolar inte är immuna mot populistiska majoriteters
påverkan.”
Högsta domstolen (Bondska palatset).
Den oro för bevarande av demokrati,
mänskliga rättigheter och rättsstatens principer som de dessa ledande jurister
för fram har tyvärr fog för sig. Och det finns flera anledningar till varför
det är så. En viktig anledning är att den modernistiska rättsfilosofin Positivism, som var allmänt populär i
Västeuropa under slutet 1800-talet, men som övergavs efter lärdomar av Andra
världskriget och de konsekvenser som de totalitära ideologierna nationalism,
nazism, fascism och kommunism förde med sig. Men Sverige är unikt. Här dominerar
ännu denna värdenihilistiska (en riktning inom filosofi som förnekar begrepp som sant, falskt, rätt och fel) lagstiftning och vår
rättsordning. Rättspositivismens ledande filosof Axel Hägerström (†1939), professor i Uppsala, tanker har isolerat
Sverige alltmer från övriga Västeuropa.
Professor Axel Hägerström.
Just detta faktum fördes fram
som ett argument mot svenskt medlemskap i EU under folkomröstningskampanjen. Hägerström fick flera kända lärjungar som t.ex. 1950-talets mest välkända filosof Ingemar Hedenius (†1982) känd för sitt yttrande om att "Gud är död".
Ingemar Hedenius (till höger)
här tillsammans med Herbert
Tingsten.
Men vad är då denna naturrättsliga
tradition? Från Aristoteles
(†332f.Kr.) rättsfilosofi övertar 1800-talets nythomister, namngiven efter Thomas av Aquino (†1274), en uppfattning
om att människan har ett socialt väsen och därför är en samhällsvarelse, ett socialt djur. Denna tanke blev betydelsefull.
Aristoteles ansåg att människan därför inte kan existera oberoende av
samhället. Nythomister anser att staten
finnas till för människans skull och inte tvärt om, vilket hävdas i totalitära
ideologier (men även i klassisk konservatism).
Byst föreställande Aristoteles.
Denna övertygelse utgår från en
uppfattning om att människan inte ingår i samhället som ett av dess många objekt,
utan genom sin natur är ett subjekt. Sin förmåga till självständigt handlade
legitimerar att människan får frihet och
ställs till ansvar för hur friheten används.
Otto von Bismarck.
Thomas rättsfilosofi blev åter aktuell under slutet av 1800-talets ”Kulturkamp” mellan kyrkorna och nya
nationalstater (t.ex. Tyskland och Italien). Termen laserades av
förbundskanslern Otto von Bismarck (†1898)
i en konflikt mellan Tysklands katoliker (som senare även kom att inkludera
övriga kristna kyrkor och landets judiska befolkning) och den nationella
regeringen i Berlin. En strid som handlade om vilken rätt politisk makt har att
härska över samhällets ursprungliga gemenskaper (t.ex. familj och kyrkor)
och över opolitiska sammanslutningar (t.ex. kulturföreningar
och kooperativ). Kyrkorna hävdade att det finns en Gudomlig rätt som ger
medborgarna frihet att få leva efter sitt samvete och enligt sina inre
övertygelser. Enligt denna naturrättsliga etik skall samhället tillåta samvetsfrihet inom t.ex. familj,
utbildning och kultur.
Morgan Johansson (S), Justitieminister.
En välkänd moståndare till tankar om
naturrätt.
Denna övertygelse ställdes emot en
tanke på Folksuvärnitet, vilket
innebär att politisk makt ger rätt att få bestämma vad som är bäst för hela
samhället. Och att dessa beslut gäller för samtliga medborgare. Detta rättsideal innebär också att ingenting får förhindra att den politiska majoritetens vilja förverkligas. En tanke som
både socialister och konservativa ställde sig bakom. Men som kristdemokrater
och liberaler kritiserade. Nazism, fascism och kommunism använde sig av olika
totalitära varianter av Folksuvärnitet för att legitimera sin politik. För nazister legitimerade denna tanke det
krig mellan raser som anses oundviklig. För fascister
innebär detta främst en plikt att försvara nationens traditioner och dess
enhet. Detta maktideal kom att användas av marxister
för att försvara sin analys om arbetarmakt, klasskamp och ett klasslöst
samhälle. Men även socialister,
särskilt i norra Europa (t.ex. socialdemokratin i Sverige), kom att använda
detta begrepp för att legitimera ett nytt modernt rättsystem ”befriat” från
”föråldrade” antika ideal om naturrätt.
Torbjörn Tännsjö, professor i filosofi
vid Stockholms Universitet.
Välkänd förespråkare för aktiv dödshjälp
och fritidspolitiker (V).
Under senare år har även Sverige
fått konflikter som liknar de som fanns i Bismarcks Tyskland. Ett exempel är
den debatt som förts om samvetsfrihet
skall tillåtas för vårdpersonal vid abort
och passiv dödshjälp. Till skillnad
mot flertalet västeuropeiska nationer, t.ex. Norge, saknar Sverige grundlagsskyddad samvetsfrihet för personal
verksamma inom offentlig verksamhet. Även andra former av samvetsfrihet har
kommit i fokus. Ett exempel är om rituell slakt
enligt judendomens regler för kosher
ska bli laglig, vilket den bl.a. är i Danmark. Andra exempel är om muslimska
flickor ska få ha enkönad
undervisning i gymnastik och i simning eller om religiösa friskolor ska få finnas kvar i ett offentligt finansierat
skolsystem.
Byskolan Eden i skånska Höör.
En friskola som bedrivs i samverkan med
Svenska kyrkan.
I flera västereuropeiska
demokratier genomfördes en offentlig uppgörelse med olika totalitära politiska
system efter 1945, t.ex. i Tyskland, i Italien och i Beneluxländerna. I våra
nordiska grannländer Norge och Danmark utformades lagstiftning och
politik utifrån erfarenheter av Nazitysklands ockupation.
Kung Christian X rider genom Köpenhamn
på sin födelsedag i september 1940
efter Nazitysklands ockupation av Danmark.
I Tyskland infördes ett författningsskydd, en särskild domstol och ett speciellt åklagarämbete för brott mot demokratin och författningen. Dessutom gavs offentligt anställda som t.ex. poliser, militärer och lärare, ett särskilt utökat juridiskt ansvar att förebygga författningsbrott. Även om Tyskland, utifrån sin dramatiska 1900-tals historia, har gått längre än andra länder i Västeuropa finns liknade inslag i t.ex. Österrike, i Nederländerna och i Belgien. I Sverige genomfördes tyvärr aldrig någon officiell uppgörelse med nazism och kommunism efter kriget.
Kung Christian X rider genom Köpenhamn
på sin födelsedag i september 1940
efter Nazitysklands ockupation av Danmark.
I Tyskland infördes ett författningsskydd, en särskild domstol och ett speciellt åklagarämbete för brott mot demokratin och författningen. Dessutom gavs offentligt anställda som t.ex. poliser, militärer och lärare, ett särskilt utökat juridiskt ansvar att förebygga författningsbrott. Även om Tyskland, utifrån sin dramatiska 1900-tals historia, har gått längre än andra länder i Västeuropa finns liknade inslag i t.ex. Österrike, i Nederländerna och i Belgien. I Sverige genomfördes tyvärr aldrig någon officiell uppgörelse med nazism och kommunism efter kriget.
Tyska Författningsdomstolen.
Demokratins återkomst och en
renässans för naturrättstatlig lagstiftning resulterade i ett förnyat intresse
för Thomas rättsfilosofi och för en lagstiftning inspirerad av romersk juridik.
Utifrån en renässans för naturrättslig filosofi utformades ideal om att säkra
medborgarna frihet och att bevara rättsstatens principer genom att begränsa
utövning av statlig makt. Åtgärder som legitimerades utifrån ett engagemang för
demokratiska värderingar och en oro för diktaturens återkomst.
Thomas av Aqunio.
Thomas av Aqunio.
Detta innebar att Aristoteles och
andra antika filosofers tankar om lag och rätt användes bl.a. för att
legitimera regionalt självstyre – att författningsdomstolar infördes för att
säkra demokratin och att skydda rättsväsendet ifrån politisk inblandning –
erkänna ideella organisationers betydelse – utforma ett kulturliv oberoende av
politiskt makt – skydda privat äganderätt – ge stöd för en marknadsekonomi och
att lagstifta om frihet för medier, etniska minoriteter och religiösa grupper.
Parlamentet för belgierns tyskspråkiga minoritet
i Eupen.
Naturrättsliga tankar kom också att
påverka protestantiska miljöer. Tanken på Förvaltarskap
som princip för en etisk miljöpolitik och förslag om att inrätta En social
marknadsekonomi påverkade lutherska kyrkors och väckelsekristnas syn i en
rad samhällsfrågor under 70-, 80- och 1990-talen. Reformerta kyrkor (kalvinism)
i Nederländerna och i Tyskland har agerat under efterkrigstiden för en
pluralistisk modell med självständiga kulturella
pelare för att skydda samhällets olika ”andliga familjer” (protestanter,
katoliker, judar, muslimer, ateister, socialister, liberaler, konservativa).
Detta innebär bl.a. att staten anses ha en skyldighet att garantera
”familjernas” frihet och stödja deras institutioner och organisationer (t.ex.
massmedier och skolor) men ska inte lägga sig i hur verksamheterna sköts.
Europarådets Europadomstol för de mänskliga
rättigheterna i Strasbourg.
Utifrån denna naturrättsliga
tradition har kristdemokratiska partier, tillsammans med liberaler, utgjort de
främsta förespråkarna för en fördjupad europeisk integration genom EU och ställt sig positiva till
internationellt samarbete på folkrättslig grund i organisationer som FN och Europarådet. En av Nythomismens främsta filosofer Jacques Maritain (†1973) var aktiv i
arbetet med att utarbeta FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
Rättsfilosofen Jacques Maritain.
Men vilka antika ideal kom att
påverka den moderna naturrätten efter Andra världskriget?
Byst av Zenon i Aten.
Byst av Zenon i Aten.
Stoicismens
filosofi växte fram i Grekland och fördes senare över till romarriket. Dess
grundare Zenon († 262 f.Kr.) var en
handelsman som kom till Athen ifrån den staden Kition på Cypern. Exempel på andra kända stoiker är Lucius Annaeus Seneca (†65 e.Kr.), en romersk aristokrat och
statsman från Córdoba i provinsen Hispania
(Spanien), Epiktetos (†c:a 170 e.Kr.)
en frygisk slav som fördes till Rom där han senare frigavs och Marcus Aurelius (†180 e.Kr.) som var
romersk kejsare. Stoicismen har fått sitt namn efter det grekiska ordet Stoa poikile (pelarhall) som var en
plats där Zenon brukade föreläsa för sina lärjungar.
Proträtt av kejsare Marcus Aurelius.
Stoikernas etik kom att få en
central roll för den antika kulturen under hellenismen. Deras världsbild
kännetecknas av en tanke på en kosmisk nödvändighet (logos) som förbinder
människans lilla värld (mikrokosmos), med den stora världen (makrokosmos). Stoiker
uppfattade alltså Logos som det
förnuft människan delar med universum. Den kloke inser detta samband och
försöker få sin lilla värld i samklang med den stora världen. En sådan insikt
är, enligt stoiker som t.ex. Marcus Aurelius, en nödvändig förutsättning för
ett verkligt liv. Den människa som frivilligt gör det hon måste göra, har nått
en insikt som innebär verklig frihet. Stoicismens etik byggs upp på en moral om att göra sin plikt och som
kombineras med tankar om existentiell frihet av andligt ursprung.
Modern kosmologi.
Uppmät bakgrundstrålning från
Nasas Explorer 80.
Stoikernas tanke på Logos, som alla
människor har del av, ledde fram till att en förställning om att det finns en
osynlig kosmisk stat som alltid har funnits och som är överordnad de
existerande staterna. I denna stat är alla medborgare likvärdiga. De har sin
rätt av naturen, d.v.s. av den natur som förenar människan och världen, och som
kommer i uttryck i den kosmiska ordning, som styr världen och våra liv.
Stoikerna förde fram en tanke på
att världsstaten styrs av osynliga lagar som är inskrivna i naturen. Denna
”rätt” gör det möjligt för människan att skilja mellan tillfälligt gällande
världsliga lagar och en evigt giltig lag som existerande lagar mer eller mindre
efterliknar. Den yttersta grunden för
lagstiftning är inte mänskliga idéer utan den ordning som finns i naturen,
Logos, det universella
förnuftet.
Marcus Tullius Cicero,
romersk politiker och filosof.
Marcus
Tullius Cicero (†43 f.Kr.) var en romersk politiker och filosof som tog
djupa intryck av stoicismen. Redan under antiken blev Ciceros tal berömda och
lästa. Inte minst hans mästerverk De
oratore (om talaren) som publicerades 55 f.Kr. Likt Aristoteles (†322 f.Kr.)
ansåg Cicero att retorik har
en viktig argumenterande roll inom politik och administration. För Cicero var det en moralisk
plikt att leva ett aktivt liv, fylld av offentlig verksamhet.
Hans skrifter utgör ett vältaligt
försvar för den stoiska läran om naturrätten.
Han gör en bestämd skillnad mellan statens lagar och ”den sanna lagen”. Denna
sanna lag är överordnad de enskilda staternas lagar, den är också giltig för
alla tider. Enligt Cicero har staten ingen rätt att upphäva denna lag, som är
himmelsk. En naturlig kosmisk lag som är av samma slag som människans natur.
Den människa som förnekar denna sanna lag förnekar sin mänsklighet. Varje
människa kan utifrån sitt väsen tolka naturens lag, det behövs inga särskilda
uttolkare, som när det gäller statens lagar.
Ett ukrainskt frimärke med
anledning av Europakonventionens
60 års jubileum.
Ciceros stora auktoritet kom tidigt
att föra in tanken på en naturrättsligs lagstiftning i den västerländska
traditionen. Ifrån medeltiden och framåt bidrog hans tankar till att inspirera
en förställning om en profan naturrätt med icke förhandlingsbara rättigheter,
vilket tillkommer människan som kosmisk varelse. Denna naturrätt kom att kombineras
med en kristen. Under Europas moderna historia kan man spåra inflytande av
profan naturrätt i de liberala partiernas kamp för demokrati och mänskliga
rättigheter, samt ett inflytande av en kristen som har inspirerat de
kristdemokratiska partierna. Naturrättsliga tankar finns också i den franska
revolutionens deklaration om människans rättigheter som har inspirerat
socialistiska partier i södra Europa. FN:s och Europarådets rättighets
kataloger över personliga friheter är andra exempel på hur naturrättsliga
tankar har påverkat vår syn på demokrati och lagstiftning.
Ellinor Roosevelt med den engelsk språkiga
versionen av FN:s deklaration om de mänskliga
rättigheterna. Foto från 1949.
Foto överst:
Fransk val låda.
Etiketter:
Juridik, Rättsfilosofi, Naturrätt, Positivism, Rättspositivism, Axel Hägerström, DN, Mänskliga rättigheter, Mötesfrihet, Religionsfrihet, Föreningsfrihet, Mötesfrihet, Tryckfrihet, Värdenihilism, Fascism, Nazism, Kommunism, Nationalism, Liberalism, Kristdemokrati, EU, Thomism, Nythomister, Aristoteles, Thomas av Aquino, Kulturkamp, Otto von Bismarck, Ingemar Hedenius, Aristoteles, Ursprungliga gemenskaper, Jacques Maritain, FN, Europarådet, Cicero, Seneca, Logos. Mikrokosmos, Makrokosmos, Kosmos,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar