Har vi ett kulturkrig mellan Putins nationalistiska Ryssland och väst?
Anders Rydell som är kulturjournalist och chefredaktör för tidningen Konstnären har på sin privata blogg skrivit en intressant artikel om ett kulturkrig mellan Putins Ryssland och västvärlden. Hans artikel väcker till eftertanke. Rydell tar konflikten mellan USA och Ryssland om det så kallade Schneerson-arkivet, ett judisk arkiv från 1800-talet, som utgångspunkt från sin analys om att ett kulturellt kallt krig nu råder mellan Ryssland och väst.
Rydell förklarar:
"Konflikten bröt ut 2010 då en amerikansk domstol slog fast att Ryssland skulle överlämna en stor samling med judiska böcker och artefakter till den judisk-ortodoxa rörelsen Chabad, som har sitt huvudkontor i New York.
Domen ledde till att ryska museer och institutioner frös all utlåning av konst och andra museiobjekt till USA, och sedan 2010 har ingen utlåning överhuvudtaget skett."
Rydells artikel
Rydell har rätt i slutsats om att denna konflikt i egentligen handlar om Rysslands förhållande till sin egen historia och sin antisemitism. Rydell skriver:
" I själva verket är konflikten är en del av en betydligt större fråga som i grunden handlar om Rysslands förhållande till sin historia.
I centrum för konflikten står det så kallade Schneerson-arkivet, som består av 12 000 böcker och 50 000 andra värdefulla dokument. Arkivet byggdes upp av fem generationer rabbiner i judisk-ortodoxa Chabad-Lubavitch-rörelsen som grundades i Ryssland i slutet av 1800-talet. Större delen av arkivet nationaliserades av bolsjevikerna efter ryska revolutionen, medan rabbinen Joseph I. Schneerson lyckades fly till USA med en del av arkivet och etablera rörelsens nya centrum i New York.
Strax före Sovjetunionens fall 1991, under glasnost-eran, dömde en domstol i Moskva att samlingen skulle återlämnas till Chabad. Men samlingen skulle aldrig anlända till New York. Beslutet återdrogs snabbt efter Sovjets fall och idag, med Vladimir Putin vid makten, har Ryssland ett än mer kallsinnigt förhållande till återlämnande av kulturella artefakter.
Efter domen i januari svarade ryska myndigheter att samlingen är en ”del av Rysslands nationella arv och kan inte återlämnas”.
Detsamma gäller andra återlämningskrav av konstverk som ställts efter den så kallade Washingtonkonferensen 1998, där bland annat Ryssland förband sig att återlämna verk och egendom som förskingrades från judiska familjer under Förintelsen. Tyskland, Österrike, Nederländerna, Frankrike och ett flertal andra länder har gjort större ansträngningar för att återlämna verk. "
Beslutet är också en del av den nya Putindoktrinen, som ämnar sätta stopp för återlämningskrav.
Frågan är framför allt besvärande för ett Ryssland som har stora problem att hantera sin historia.
Frågan om Schneersonarkivet utgör dock något av ett specialfall, och tillför ytterligare en dimension av komplexitet. Konflikten berör direkt ett än mer känsligt ämne, landets djupa antisemitiska rötter – antisemitismen är fortfarande utbredd i Ryssland.
Putin har varit mån om att återföda en ny rysk nationell stolthet, där förlåtelse för historiska synder har liten plats."
Tyvärr har Rydell rätt i sin analys om att även inom kulturens område kännetecknas Putins politik av nationalism, imperialism och nytotalitära ideal. Rydell ger i sin artikel flera exempel på hur Putins Ryssland även inom kulturområdet för en politik som blir alltmer aggressiv och fientlig mot sin omvärld.
Rydell har också debatterat en annan en viktig kulturfråga. Om det behövs en gemensam europeiskt kulturpolitik inom EU? Rydell uttalar sig i denna fråga i ett inslag i Kulturnyheterna på SVT. På Kulturnyheternas sajt kan man läsa bl.a.:
– Man ska komma ihåg att kulturskapare, konstnärer och musiker är en grupp som mer än andra grupper arbetar internationellt. Det borde finnas stora möjligheter att underlätta arbetet för deras rättigheter. Och även för att exportera svenska framgångar som det svenska utställningsavtalet, och för att få fler länder att följa det på Europanivå.
”Kulturarvet faller sönder”
– Man har sett att kulturarvet håller på att falla sönder i flera länder i södra Europa, men flera svenska partierna är inte intresserad av att hjälpa de här länderna. Här borde EU gå in och stödja upprustning och hindra att kulturarv går förlorat.
När väggpartier stjäls från Pompeji eller hus rasar – då borde det finnas EU-pengar att försvara kulturarvet med, tycker chefredaktören. "
Läs mer och se inslaget med Rydell i Kulturnyheterna:
Rydell om en modigare kulturpolitik i EU
Bildkälla: Wikipedia.
Bil ovan: Ett exempel på judisk kultur i Ryssland. Verket: Föräldrar, av den rysk judiske konstnären Marc Chagall
Bild nedan: Ett exempel på ett gemensamt europeiskt kulturarv som faller sönder:
Colosseum i Rom.
Etiketter: Kultur, Kulturpolitik, Europeisk kultur, Europeisk kulturpolitik, EU, Europeiska unionen, Anders Rydell, Kulturnyheterna, SVT, Konstnären, Tidskriften Konstnären, Vladimir Putin, Kulturkrig, Ryssland, Sovjet, Sovjetunionen, Förintelsen, Konst, Judar, Judisk, New York, USA, Amerikanska regeringen, Schneerson-arkivet, Judendom, Antisemitism, Ortodoxa rörelsen, Ortodoxa judar, Ortodox judendom, Chabad, Chabad-Lubavitch, Chabad-Lubavitch-rörelsen, Glasnost, Moskva, Kreml, Washingtonkonferensen, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Holland, Frankrike, Putindoktrinen, EU budget, Kulturbudget, Pompeji, Konstnärer, Musiker, Utställningsavtalet, Ett europeiskt utställningsavtal, Det kalla kriget, Marc Chagall, Colosseum,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar