tisdag 26 september 2017

Flumskolans kunskapsförakt





Kunskapssynen och pedagogiken, Magnus Henrekson m.fl. är en ny utkommen bok på Dialogos Förlag, som gör upp med den flumideologi som dominerat svensk skola sedan slutet av 1960-talet. En huvudpoäng i denna bok är att man utifrån neurologisk forskning, som bl.a. den kände hjärnforskaren Martin Ingvar (en av bokens författare) har genomfört, vet ganska väl hur hjärnan fungerar vid inlärning.



Professor Martin Ingvar

Bokens författare menar att huvudanledning till krisen i den svenska skolan är att eleverna lämnas i sticket när de på egen hand förväntas söka kunskap i stället för att få ordentlig undervisning. 

En annan invändning mot skolans pedagogik är det neurologiska faktum att vi ganska tidigt i livet måste lära oss grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna och få ett ordförråd som är tillräckligt stort för att klara av fungera i olika sociala sammanhang, t.ex. i skolan. Redan innan vi går ut lågstadiet måste dessa färdigheter ha erövrats. Och för att lyckas lära oss dessa bakunskaper behöver vi faktiskt  tradionell kateder undervisning i form av "tragglande" för att nu citera Ingvar själv. Enligt Ingvar fungerar hjärnan så att bristande baskunskaper försvårar annan inlärning och blir mycket svårare att ta igen senare.

MRI head side.jpgMRI head side.jpg

MRI bilder av hjärnan.

I SvT:s program Politiken i Bokhyllan intervjuas Magnus Henrekson och för ett samtal om boken med Erik Fichtelius som är en vänsterradikal journalist med rötter i 1968 års studentmarxism. Men ändå programmet är sevärt 15 min. långt. Här finns också en kortare på annonsering av programmet.

SvT:s Politik i bokhyllan

Magnus Henreksson samtalar om boken med PJ Anders Linder i Studio Axess podden:

Henrekson och PJ Linder

Skolans kris handlar om hela andra saker än vinster och det fria skolvalet. Det är dags att vi i Sverige återfår respekt för kunskap och det måste bli ett slut på att skolans pedagogik baseras på utopiska radikala rousseauianska drömmerier om att skapa den fria och kultiverade vilden. Svensk skola måste återfå fokus på kunskap och inlärning.

Jag har tidigare i flera inlägg på denna blogg tagit upp detta ämne, bl.a. där bokens medförfattare har skrivit debattartiklar om den svenska skolans kris:


Bildresultat för Undervisning

Undervisning på lågstadiet.



Skolan präglas fortfarande av 1968 Inger Enkvist


inger_enkvist-67x100

Professor Inger Enkvist.


Träning och tragglande behövs i skolan Martin Ingvar


Skolan har blivit ett terapeutiskt rum Jonas Frykman

Göran Hägg tar upp detta ämne i en artikel om Svante Nordins bok om Sven Stolpe och hans syn på kunskap.

Stolpe fick rätt om "Rödskäggen" och dess skola

Du kan beställa boken här

Bildresultat för jonas frykman


Bild ovan:
Svensk skolgård.

Bild nedan:
Professor Jonas Frykman


Etiketter:
Skolan, Svensk Skolan, Pedagogik, Elver, Lärare, Undervisning, Flumpedagogik, Skolflum, Inlärning, Martin Ingvar, Magnus Henrekson, PJ Anders Linder, Göran Hägg, Sven Stolpe, Studio Axess, SvT, Politik i bokhyllan, Neurologi, Hjärnforskning, Katederundervisning, Jonas Frykman, Inger Enkvist, Erik Fichtelius Det fria skolvalet, Vinster i välfärden, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar